Forbruk av luksusvarer hos unge voksne
Abstract
I denne oppgaven er fokuset rettet inn mot forbruket av luksusvarer hos unge voksne.
Vi har en todelt problemstilling, hvor den første delen er rettet inn mot det generelle
forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Dernest er den andre delen fokuserer på
hvorvidt det finnes forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til forbruk og
holdninger av luksusvarer.
Det har blitt utført både kvalitativ og kvantitativ undersøkelser. Den kvalitative
undersøkelsen ble utført i forkant av den kvantitative, dette for å få en dypere
forståelse for temaet, slik at den kvantitative undersøkelsen kunne bli utført på best
mulig måte. Det ble gjennomført fire dybdeintervjuer, hvor informantene var alle
studenter ved Høgskolen i Ålesund. Her var også kjønnsfordelingen likt fordelt med
to av hvert kjønn. Ved spørreundersøkelsen ble nettjenesten SurveyMokey.com brukt,
dernest ble den sprett gjennom sosiale medier, da sosiale medier ofte er plattformer
som unge voksne er hyppig brukere av.
Resultatene fra undersøkelsen samt dybdeintervjuene, viser at forbruket hos unge
voksne er nokså høyt, der forbruket er noe høyere hos menn enn hos kvinner.
Kriterier som er satt for kjøp av luksusvarer er i all hovedsak spørsmålet om kvalitet
og design, deretter viser teorien og undersøkelsen at kriteriene for forbruke av
luksusvarer er multi- dimensjonalt sammensatt. Sosiale faktorer samt funksjonelle er
lagt til grunn for forbruket. Funn fra undersøkelsen viser også at referansegruppen
«venner» var den mest påvirkningsrike gruppen for respondentene i denne
undersøkelsen blant begge kjønn, hvor hen referansegruppen ”Media” også er
fremtredende.