Faktorer som påvirker valg av barnevogner : en komparativ studie av barnevognsforbrukere på det norske markedet
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en spørreundersøkelse for å analysere faktorer
som er viktige når det gjelder kjøp av barnevogner. Vi har tatt for oss forbrukere av
Stokkevogner, samt forbrukere av andre vogner, for å kartlegge hva disse gruppene prioriterer og
hvilke preferanser de har når de skal velge barnevogn.
Med teori om forbrukeratferd og produktledelse belyser vi problemstillingen vedrørende kjøp av
barnevogner, og ser på hvordan barnevognsprodusenter kan bedre sin markedsposisjon.
Gjennom en kvantitativ analyse med 903 respondenter har vi fått innblikk i hva som er
utslagsgivende faktorer for kjøp av barnevogner, samt hvilke egenskaper som verdsettes ved en
vogn. Ved å gjennomføre denne analysen har vi også fått inngående kunnskap om Stokke® sine
barnevogner, og innblikk i hvordan disse passer inn i det norske markedet.
Analysen og det komparative studiet viser at funksjonalitet og kvalitet var de to faktorene som
skilte seg mest ut når det gjelder kjøp av vogn. På den andre siden viste det seg at pris og merke
på vognen var de minst viktige faktorene. Vi ser at forbrukerne av de forskjellige vognmerkene i
stor grad har de samme preferansene på barnevogner, at mye handler om smak og behag, men at
sikkerhet for barnet kommer i første rekke.