Browsing Institutt for lærerutdanning by Document Types "Master thesis"
Now showing items 21-40 of 1466
-
"Alle måtene er jo riktige": en kvalitativ studie av elevers oppfatning og forståelse av matematikk og funksjoner i deres arbeid med ulike representasjoner av funksjoner
(Master thesis, 2017)Min utfordring er ikke å finne ut hvorfor mange elever sliter med algebra og hvorfor algebra er både utfordrende å lære og undervise. Dette ville vært et problem med så mange faktorer at det i ville vært nærmere nivået ... -
«Alle tror kanskje på en liten konspirasjonsteori i løpet av livet sitt»
(Master thesis, 2023)De siste årene har det blitt rapportert om en økt interesse for konspirasjonsteorier blant barn og unge. Ser vi dette i kontekst av at det er knyttet en rekke negative konsekvenser til konspirasjonsteorier, som minsket ... -
"Alle vi som er her, er norske"- En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold i skolen.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold, med fokus på læreres muligheter og utfordringer med dette arbeidet. Skolen skal sørge for at alle elever behandles likeverdig, blir ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon og barn med Downs syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien gir et innblikk i to spesialpedagoger sine erfaringer knyttet til bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) hos barn med Downs syndrom. Dette ut fra temaet kommunikasjon i møte med barn med Downs ... -
“Altså, ungdom vet mye mer enn de eldre tror at vi vet”
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan åtte sjuendeklassinger opplever skolens arbeid med kjønn og seksualitet. Formålet med oppgaven er å få et innblikk i hvordan skolens arbeid med kjønn og seksualitet oppleves for ... -
Analoge arkiv i den digitale verda
(Master thesis, 2023)Måten ein tilgjengeleggjere arkiv har endra seg dei siste åra, då spesielt i møte med dei digitale endringane som skjer. Dei analoge arkiva er ikkje lenger det som definerer korleis arkiv skal forvaltast, og er tvinga til ... -
Analyse av to lærerveiledninger i matematikk - særtrekk og læreres bruk av dem
(Master thesis, 2014-06-27) -
"Andre forstår liksom ikke at det er reelt" - En kvalitativ studie om hvordan fonasteni påvirker livet
(Master thesis, 2019)Sammendrag Tema og problemstilling: Tema for mitt prosjekt er stemmevansker, med fokus på stemmevansken fonasteni og dens påvirkning på livet til klienter som har det. Som problemstilling har jeg valgt: Hvordan påvirker ... -
Andreklasselevens tallforståelse: en kvalitativ studie om hvilken tallforståelse elever på 2. trinn viser gjennom oppgaveløsning
(Master thesis, 2017)Min innfallsvinkel til det omfangsrike og komplekse feltet som omhandler tallforståelse, blir å prøve og løfte frem gode eksempler på barns uttrykksmåter og hvordan de uttrykker kunnskap og forståelse. Gjennom observasjon ... -
Anglisismer i norsk ungdomsspråk
(Master thesis, 2022)Engelske ord og innslag forekommer i økende grad i den norske språkhverdagen, og er særlig synlig blant unge i dag. I denne studien undersøker jeg engelske språktrekk i åtte norske ungdommers dagligtale. Gjennom en todelt ... -
"Angst - eller det vi kaller engstelighet" En kvalitativ studie av hvordan tre lærere legger til rette for en trygg skolehverdag for elever med angst.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er lærernes erfaringer med elever som kan tolkes å ha angst, og hvordan lærerne legger til rette for trygghet i skolehverdagen for disse elevene. Målet for studien er å utvikle kunnskap som både ... -
"Angst er jo en hindring for å kunne gjøre noe": En kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere tilrettelegger for mestring for elever med angstlidelser i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere i ungdomsskolen arbeider for å tilrettelegge for mestring for elever med angstlidelser. Formålet med oppgaven er å få et innblikk inn i hvordan lærerne sitt arbeid med ... -
Anvendelse av Khan Academy i norsk kontekst
(Master thesis, 2021)Denne studien søker å avklare hvordan og i hvilken grad Khan Academy (KA), en nettside med videoleksjoner innenfor en rekke fag, kan anvendes for å oppfylle kompetansemål fra den norske læreplanen i matematikk. Spørsmålet ... -
Anvender elever i videregående skole bærekraftskompetanser i oppgaver knyttet til miljørettete undervisningopplegg?
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes hvilke bærekraftskompetanser elever i videregående skole, studiespesialiserende retning, anvender. Bærekraftskompetanser har vært et viktig tema innen bærekraft de siste årene og det har vært ... -
Arbeid med misoppfatninger og utvikling av brøkforståelse gjennom dialog: en kvalitativ studie om 8.trinnselevers arbeid med matematiske påstander i grupper
(Master thesis, 2017)Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan ufullstendige tanker knyttet til brøkbegrepet kan bli avdekket i skolekontekst og hvordan interaksjonen i en gruppe kan bidra til å utvikle den enkelte elevs forståelse av ... -
Arbeidet med minoritetsspråklige elever i yrkesopplæring – En kvalitativ studie av elever og læreres opplevelser av språk og tilpasning i Teknologi og Industrifag.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien ble det undersøkt, hvordan individuell tilrettelegging for minoritetsspråklige elever under praktisk opplæring bidra til opplevelse av mestring. Det er mange minoritetsspråklige elever som søker ... -
"Arbeidsplassen som læringsarena" - Et aksjonsforskningsprosjekt med utvidet bruk av arbeidsplassbasert praksis og ekstern kompetanse innen restaurant- og matfag
(Master thesis, 2014)I dette utviklingsprosjektet har jeg sett på mulighetene som ligger mellom nærmere samarbeid mellom skole og næringsliv. Det er spesielt med tanke på bruk av ekstern kompetanse og bedrifter innen eget fagfelt, ... -
Argumentasjon i naturfag - En studie om hvordan ungdomsskolelærere opplever arbeidet med argumentasjon i naturfag
(Master thesis, 2015)I denne masterstudien er det undersøkt hva naturfaglærere på ungdomstrinnet sier om hvordan de arbeider med argumentasjon i naturfagundervisningen. Målet var å finne ut i hvilken grad lærerne bevisst planlegger og arbeider ... -
Argumentasjon og representasjon
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ... -
Argumentasjon og representasjon
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ...