"Alle vi som er her, er norske"- En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold i skolen.
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Abstract
Temaet for denne studien er anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold, med fokus på læreres muligheter og utfordringer med dette arbeidet. Skolen skal sørge for at alle elever behandles likeverdig, blir inkludert, anerkjent og at ingen opplever diskriminering (Kunnskapsdepartementet, 2017). Likevel viser forskning at elever med minoritetsbakgrunn opplever diskriminering, rasisme og utenforskap i skolen (Antirasistisk senter, 2017: Unicef, 2022). Føringer for hvordan lærere skal anerkjenne og inkludere er på mange måter uklare, og laget rundt læreren kan være en av utfordringene med å få til en anerkjennende og inkluderende praksis.
Denne studien er en kvalitativ studie som er forankret i en sosialkonstruktivistisk forståelsesramme. Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode for å undersøke tre læreres erfaringer med etnisk og kulturelt mangfold i skolen. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter og utfordringer legger føringer for læreres arbeid med anerkjennelse av etnisk og kulturelt mangfold i skolen?
Hovedfunnene i denne studien er at lærere i stor grad skaffer seg kunnskap om arbeidet med anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold gjennom erfaring. Det kom fram at lærere med mange år i læreryrket, i liten grad fikk undervisning om hvordan ulike forhold kan påvirke elever med minoritetsbakgrunns muligheter i skolen da de tok sin utdanning. Et av funnene er at lærerne skulle ønske det hadde vært mer kunnskap å hente i sin studietid, og at ledelsen ved skolen en viktig faktor i å tilrettelegge for anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold i jobben som lærer. Det kom fram av empirien at for å lykkes med en anerkjennende og inkluderende praksis er både kompetanse og menneskesyn i et gjensidig samspill en viktig faktor. Et viktig funn er også at lærerne i stor grad knytter anerkjennelse til inkluderingen av elevenes iboende ressurser, som å fremheve deres språklige og kulturelle bakgrunn. Det kom også frem at lærerne synes det kan være ubehagelig og tabubelagt å snakke om elevenes etnisitet, og at rasisme blant barna kunne forekomme gjennom ytringer basert på biologiske trekk og gjennom diskriminering som skaper et “vi” og “de andre”.
Sentralt i dette arbeidet har vært å se studiens funn i lys av teori om blant annet anerkjennelse, inkludering, postkolonial teori, sosiale og kulturelle forskjeller, “vi” og “de andre” i lys av majoritet og minoritet, utdanningspolitiske føringer og rasisme. The topic of this study is recognition and inclusion of ethnic and cultural diversity, with a focus on teachers opportunities and challenges in this work. The school is responsible for ensuring that all students are treated equally, are included and recognized, and that no one experiences discrimination (Kunnskapsdepartementet, 2017). However, research shows that students from minority backgrounds experience discrimination, racism and exclusion in school (Antirasistisk senter, 2017; Unicef, 2022). Guidelines on how teachers should facilitate recognition and inclusion are often unclear, and the team surrounding teachers can be one of the challenges in achieving an affirming and inclusive practice.
This study is qualitative research grounded in social constructivist principles. I have used qualitative research interviews as the method to examine three teachers' experiences with ethnic and cultural diversity in school. This is done based on the research question: What opportunities and challenges shape teachers' work regarding the recognition and inclusion of ethnic and cultural diversity in school?
The main findings of this study shows that teachers primarily acquire knowledge about the work of recognizing and including ethnic and cultural diversity through experience. It emerged that teachers with many years in the profession received minimal education on how various factors can affect opportunities for students from minority backgrounds during their teacher training. One of the findings is that teachers expressed a desire for more knowledge during their studies, and emphasized the importance of school leadership in facilitating recognition and inclusion of ethnic and cultural diversity post-graduation. The empirical data revealed that competence and a reciprocal interaction of perspectives on human nature play crucial roles in achieving an affirming and inclusive practice. An important finding is also that teachers associate recognition with the inclusion of students' inherent resources, such as highlighting their linguistic and cultural backgrounds. It was also revealed that teachers find it uncomfortable and taboo to discuss students' ethnicity, and that racism among children can manifest through expressions based on biological traits and through discrimination that creates an "us" versus "them" dynamic.
Central to this work has been to interpret the findings of the study in the light of theories on recognition, inclusion, postcolonial theory, social and cultural differences, the "us" versus "them" dynamic in the context of majority and minority, educational policy guidelines, and racism.