• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Andreklasselevens tallforståelse: en kvalitativ studie om hvilken tallforståelse elever på 2. trinn viser gjennom oppgaveløsning

Hovstein, Torunn Renate Berget
Master thesis
View/Open
Hovstein2017.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466064
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3289]
Abstract
Min innfallsvinkel til det omfangsrike og komplekse feltet som omhandler tallforståelse, blir å prøve og løfte frem gode eksempler på barns uttrykksmåter og hvordan de uttrykker kunnskap og forståelse. Gjennom observasjon av tre elever på 2. trinn har jeg fått et innblikk i deres tallforståelse. Forskningsspørsmålet som har vært utgangspunktet for studien av elevenes forståelse lyder som følger:

Hvilken tallforståelse viser en gruppe elever på 2. trinn i ulike matematiske oppgaver? Hovedhensikten med denne studien er å undersøke hvordan andreklasseelevene viser tallforståelse og hvordan dette kommer til uttrykk der de arbeider med ulike matematiske oppgaver. Jeg har også som mål å se på hvilke matematiske representasjoner elevene bruker for å uttrykke matematikk. Jeg ønsker altså å ta for meg situasjoner når elevene arbeider med å løse ulike oppgaver, og analysere disse ut i fra et matematikkdidaktisk perspektiv. McIntosh et al. (1992) har utviklet et rammeverk som er et forsøk på å beskrive en struktur som klargjør og organiserer sammenhengen mellom generelle komponenter av den grunnleggende tallforståelsen. Denne modellen kan ses som et nyttig utgangspunkt for nærmere drøfting av tallforståelse og kan være et formålstjenlig verktøy for å kjenne igjen elementer av elevenes forståelse for tall. Min oppgave blir å reflektere over hvordan elevene uttrykker tallforståelse ved hjelp av relevant teori. Sammenkoblingen av empiri og teori, elevenes uttrykksformer og min stemme som forsker, danner grunnlaget for å skape og utvikle både innsikt og forståelse for elevenes tallforståelse.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit