Argumentasjon i naturfag - En studie om hvordan ungdomsskolelærere opplever arbeidet med argumentasjon i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687200Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
I denne masterstudien er det undersøkt hva naturfaglærere på ungdomstrinnet sier om hvordan de arbeider med argumentasjon i naturfagundervisningen. Målet var å finne ut i hvilken grad lærerne bevisst planlegger og arbeider med argumentasjon. Med problemstillingen «Hvordan opplever lærere på ungdomstrinnet arbeidet med argumentasjon i naturfag?» som utgangspunkt, ble det gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode for datainnsamlingen. Åtte naturfaglærere ble intervjuet. Resultatene indikerer at det
er til dels stor variasjon i hvordan lærerne vektlegger arbeidet med argumentasjon og hvilket/hvilke ord som brukes i undervisningen. I ulik grad arbeides det med argumentasjon i de grunnleggende ferdighetene muntlig og skriftlig. Det varierer fra ikke å vektlegge arbeidet med argumentasjon, til å undervise om det grunnleggende rammeverket som ligger til grunn for god argumentasjon. I det siste tilfellet arbeides det med argumentasjon i de grunnleggende ferdighetene muntlig og skriftlig. Naturfaglærerne tenker at det arbeides med de grunnleggende kunnskapene om argumentasjon i norskfaget, og at samfunnsfag tar seg av de muntlige debattene der argumentasjon inngår. De intervjuede naturfaglærerne understreker at elevenes modningsnivå er for lavt til å arbeide med argumentasjon på ungdomstrinnet. Manglende faglig og pedagogisk kunnskap kan være en årsak til at naturfaglærerne vegrer seg
for å gå i gang med arbeidet med argumentasjon. Til tross for at det arbeides i varierende grad med argumentasjon, svarer naturfaglærerne at elevene kan bygge viktige kompetanser for demokratisk deltagelse ved å arbeide med argumentasjon.