Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-20 av 77
-
Argumentasjon i naturfag - En studie om hvordan ungdomsskolelærere opplever arbeidet med argumentasjon i naturfag
(Master thesis, 2015)I denne masterstudien er det undersøkt hva naturfaglærere på ungdomstrinnet sier om hvordan de arbeider med argumentasjon i naturfagundervisningen. Målet var å finne ut i hvilken grad lærerne bevisst planlegger og arbeider ... -
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Bruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2017)Nøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg ... -
A Case Study of Lesson Study - How could Lesson Study contribute to collaborative professional learning in Norwegian schools?
(Master thesis, 2016)This study seeks to understand the phenomenon Lesson Study as a model for continuing professional development for teachers. Our rapidly changing, increasingly complex society demands greater challenges on education today ... -
Choosing and using texts in English A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag: Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever skal ... -
Det er greit å ha et bilde å sette ordene på - En undersøkelse om elevers forståelse for atommodeller
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om elevers forståelse for de atommodeller som presenteres i skolen og modellbegrepet generelt. Elever møter modeller gjennom hele utdanningsløpet i naturfag, og atommodeller kommer gjerne først på ... -
Det kritiske klasserom - Ei kvalitativ studie av lærarars forståing og operasjonalisering av elevar sine kritiske evner i samfunnsfaget
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva er ei kvalitativ undersøking av kva seks lærarar i samfunnsfag tolkar det inneberer å vere ein kritisk tenkande person, og korleis dei operasjonaliserer utviklinga av slike evner i skulen. Kritiske evner ... -
Disrupting the White monologue in arts education through pluralist proximity – A study in possibilities and challenges of plurality in Nordic Community Schools of Music and Arts Education
(Doctoral theses at NTNU;2024:107, Doctoral thesis, 2024)The Community Schools of Music and Arts (CSMA) is described as first stop in the exclusionary cycle of the Scandinavian cultural sector. However, discussions about the presence of racism in arts education has been confined ... -
Educational leadership seen through the perspectives of liberal and servile art: Seven features of educational leadership according to a Norwegian context
(Doctoral theses at NTNU;2019:156, Doctoral thesis, 2019)Utdanningsledelse sett gjennom perspektivene liberal og servil kunst Over de siste par tiår har det vært en økende interesse for og fokus på utdanningsledelse. Interessefokuset har blitt tydeligere i takt med en økende ... -
Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ... -
Exploring leadership interaction A longitudinal study of a partnership between schools and a university
(Doctoral theses at NTNU;2021:360, Doctoral thesis, 2021) -
Flipped learning in physical education. A gateway to motivation and (deep) learning
(Doctoral theses at NTNU;2020:113, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag: Denne avhandlingen viser at læringsrammeverket omvendt undervisning (OU) fusjonerer bruken av digital teknologi og fysisk aktivitet på en måte som fremmer både læringsutbytte og motivasjon for deltakelse i ... -
Formativ vurdering gjør forskjell! En empirisk studie av lærernes forståelse av formativ vurdering som vitenskapelig fenomen og politisk konsept
(Doctoral thesis at NTNU;2014:270, Doctoral thesis, 2014)Hensikten med denne studien er å få innblikk i hvordan lærerne forstår formativ vurdering når profesjonsutøvelsen av vurderingsformen både skal dokumentere lærernes ansvarlighet som profesjonsutøvere, og bidra til at ... -
FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations
(Doctoral thesis at NTNU;2016:18, Doctoral thesis, 2016)This dissertation explores teacher and student perceptions and practices of formative assessment in English as a foreign language writing classes. The setting is a school in the eastern region of Norway, where formative ... -
Forskerspiren - Hvordan har ungdomsskolelæreres forståelse av hovedområdet utviklet seg?
(Master thesis, 2015)Undersøkelser utført i 2008 og 2011 konkluderer med at læreres oppfattelse av hovedområdet Forskerspiren bare delvis er i samsvar med intensjonene. Formålet med denne studien er å gi en beskrivelse av hvordan dagens ... -
FoU-prosjekter som møtepunkt mellom den praktiske og teoretiske pedagogikk
(Master thesis, 2013) -
Fra skuespill til dataspill: En studie av meningspotensialet i Peer Gyntspillet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:108, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Peer Gynt. Fra skuespill til dataspill. Peer Gynt har blitt gjenskapt som dataspill for bruk i skolen. Målet er at elevene skal lære om Ibsens drama ved å spille seg gjennom Peers livsreise, og de skal ... -
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
(Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
Identitet og valg av videregående skole - En intervjubasert undersøkelse med fokus på ungdommenes egne tanker omkring deres valg av skole
(Master thesis, 2015)Målet for dette masterprosjektet er å få innsikt i elevenes tanker omkring deres valg av videregående skole og hvilke forhold de tok stilling til underveis i valgprosessen, samt på hvilke måter identitet kan ha lagt føringer ...