Det er greit å ha et bilde å sette ordene på - En undersøkelse om elevers forståelse for atommodeller
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687199Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3813]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om elevers forståelse for de atommodeller som presenteres i skolen og modellbegrepet generelt. Elever møter modeller gjennom hele utdanningsløpet i naturfag, og atommodeller kommer gjerne først på ungdomsskolen eller sent på mellomtrinnet. Elevene skal da bruke disse modellene som et hjelpemiddel for å forstå fagstoffet. Å forstå atommodeller krever ikke bare kunnskap om modellene i seg selv, men også at elevene har forståelse for ulike begreper knyttet til atommodeller, kunnskap om atomer og molekyler og forståelse for hvordan modeller kan bli brukt som et hjelpemiddel i undervisningen. I tillegg kan også kunnskap om hvordan atommodellene har utviklet seg hjelpe elevene med å forstå atommodellene.