Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 101-120 av 183
-
"Kollegaene mine er grunnen til at jeg gleder meg til å dra på jobben hver dag" - En fenomonologisk studie av hvordan kollegastøtte påvirker trivsel og engasjement
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan kollegaer opplever at de gir hverandre motivasjon. Mitt utgangspunkt var problemstillingen: "Hvordan opplever medarbeidere at kollegastøtte påvirker trivsel og engasjement på ... -
Kropp som profesjon
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen/masteroppgaven har fokuset på kropp som profesjon i barnehagen, og hvordan det kommer til uttrykk i voksnes møter med barn. Jeg har en posthuman vitenskapsteoretisk inngang (og utgang). Avhandlingen ... -
Kulturelt mangfold i barnehagen. Måltid og måltidspraksiser.
(Master thesis, 2015)Med utgangspunkt i mine observasjoner fra en barnehage og relevant teori har jeg drøftet hvordan kulturelt mangfold kommer til uttrykk gjennom måltidet i barnehagen. Jeg har valgt grenser som mitt analytiske begrep med ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Lederutvikling i Sjøforsvaret - En studie av betydningen av medarbeidersamtaler og tjenesteuttalelser
(Master thesis, 2014)denne oppgaven er det satt fokus på lederutvikling ute på avdelingen i Sjøforsvaret. Gjennom utdanningen som Sjøforsvarets offiserer gjennomfører frem til de starter sin karriere som yrkesoffiser i Sjøforsvarets avdelinger, ... -
Leketid - en hermeneutisk undersøkelse av lekens vesen og verdi
(Master thesis, 2014) -
"Lesing er et redskap som er utrolig viktig for å mestre hele livet" - En kvalitativ intervjustudie av pedagogers arbeid med tidlig innsats, tilpasset opplæring og forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få en dypere forståelse for det arbeidet pedagoger legger i og rundt tidlig innsats og tilpasset opplæring for å forebygge lese- og skrivevansker i begynneropplæringen ... -
Lærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom ... -
Læreren, skolen og kommunen : en kvantitativ undersøkelse av nyutdannede grunnskolelæreres preferanser ved søking av jobb i skolen
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ... -
Læreres erfaringer med systematisk observasjon av lesing : en kvalitativ undersøkelse av tre læreres erfaringer med bruken av systematisk observasjon av lesing i arbeidet med elever med forsinket leseutvikling
(Master thesis, 2016)Læreres erfaringer med Systematisk Observasjon av Lesing Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke erfaringer har tre lærere gjort seg med bruken av Systematisk Observasjon Av Lesing (SOL) i barneskolen? Jeg ... -
"Magic Moments" - om rådgivers selvutviklingsprosess i møte med rådsøker
(Master thesis, 2014)Tema og problemstilling: Selvutvikling er selve essensen i humanistisk-eksistensiell rådgivning. Kjerneoppgaven til en rådgiver blir derfor å legge til rette for at endring og utvikling skal kunne skje. Kunnskap om mekanismene ... -
Man vil ikke få til en faglig utvikling før man har relasjonen i bunn : en kvalitativ studie av relasjonen mellom lærer og minoritetsspråklige elever i en mottaksklasse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie basert på intervju, med tre lærere som jobber med minoritetsspråklige elever i en mottaksklasse. Oppgaven har fått tittelen ”Man vil ikke få til en faglig utvikling ... -
Matematikkangst - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av selvoppfatning, indre motivasjon, angst, utholdenhet og utmattelse i matematikk
(Master thesis, 2015)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvilken betydning selvoppfatning, matematikkangst og indre motivasjon har for utholdenheten og utmattelsen i matematikkfaget hos elever i ungdomsskolen. Disse ... -
Med litt støtte : en narrativ tilnærming til fenomenet skolevegring, med fokus på årsaker og tiltak
(Master thesis, 2016)For elever som utvikler skolevegring, kan konsekvensene bli store på både kort og lang sikt. Tendensen er at dette fenomenet er økende. Det er behov for økt kunnskap om emnet og hensiktsmessige tiltak for å støtte elevene ... -
Medvandrer i nytt og vanskelig landskap - En kvalitativ studie med fokus på betydningen av anerkjennelse i rådgiverens møte med mennesker i eksistensiell krise
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne studien har vært betydningen av anerkjennelse i møte med eksistensiell krise. Fire informanter, med variert bakgrunn og erfaring, og som alle møter mennesker i eksistensielle kriser gjennom samtaler, ... -
Mellomlederes opplevelse av sosial støtte - Fordi om vi er ledere, så er vi ikke mer enn mennesker vi heller
(Master thesis, 2015)Studiens problemstilling er: • Hvordan opplever mellomledere den sosiale støtten fra sin leder? Bakgrunn: Hensikten med denne masteroppgaven er å sette fokus på betydningen av sosial støtte for ledere ved å innhente ... -
Metodevalg for dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har som mål å kartlegge hvilke metoder som brukes i innlæringen av grunnleggende ferdigheter for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstilling for oppgaven var: Hvilke metoder ...