• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kollegaene mine er grunnen til at jeg gleder meg til å dra på jobben hver dag" - En fenomonologisk studie av hvordan kollegastøtte påvirker trivsel og engasjement

Nornes, Mariann
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master_01_Mariann Nornes.pdf (1.346Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/280340
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Abstract
Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan kollegaer opplever at de gir hverandre

motivasjon. Mitt utgangspunkt var problemstillingen: "Hvordan opplever

medarbeidere at kollegastøtte påvirker trivsel og engasjement på arbeidsplassen?".

Denne studien har fokusert på hvordan medarbeidere opplever at de gjensidig

påvirker hverandre i hverdagen. Med utgangspunkt i relasjonsteori og

motivasjonsteori har jeg undersøkt hvordan kollegaer oppfyller grunnleggende behov

for autonomi, kompetanse og tilhørighet hos hverandre.

Ved å bruke en fenomenologisk undersøkelsesmetode har jeg dybdeintervjuet fem

forskningsdeltakere. Målet var å fange deres opplevelse av kollegastøtte.

Forskningsarbeidet er preget av mine egne perspektiver, refleksjoner og tolkninger

siden forskeren er det viktigste forskningsinstrumentet i fenomenologi. I analysen

kom jeg frem til fem kategorier som jeg har presentert og drøftet opp mot

motivasjons- og relasjonsteori; autonomi, kompetanse, tilhørighet, tillit og

motivasjon.

Med utgangspunkt i "Self-determination theory" (Gagné & Deci, 2005) fant jeg at

kollegaer i tillitsrelasjoner kan motivere hverandre gjensidig. Denne teorien viser

hvordan tilfredsstillelse av behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet har

potensiale til å øke ytre motivasjon til et nivå der det ligner indre motivasjon. Ved å

hjelpe og støtte hverandre gir kollegaer hverandre autonomi og tilfører hverandre

kompetanse. Begge disse komponentene er viktige for engasjement og motivasjon

(Wormnes & Manger, 2005). Kollegaer øker hverandres autonomi og kompetanse

gjennom sparring og tilbakemeldinger. I undersøkelsen fant jeg at tilhørighet er den

viktigste faktoren for engasjement hos forskningsdeltakerne. Gjennom den sosiale

relasjonen med sine kollegaer opplever de å bli sett, og å ha verdi for andre.

Tilfredsstillelse av behovene for tilhørighet, autonomi og kompetanse foregår i et

gjensidig samspill tuftet på tillitsforhold mellom kollegaer. Kollegastøtte, autonomi

og læremuligheter påvirker jobbengasjement (Bakker & Leiter, 2010), mens

læremuligheter og vitalitet (positivitet) påvirker trivsel (Schaufeli & Bakker, 2010).

Jeg finner derfor at kollegastøtte oppleves å være spesielt viktig for trivsel og

engasjement på arbeidsplassen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit