Man vil ikke få til en faglig utvikling før man har relasjonen i bunn : en kvalitativ studie av relasjonen mellom lærer og minoritetsspråklige elever i en mottaksklasse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2422712Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie basert på intervju, med tre lærere som jobber med minoritetsspråklige elever i en mottaksklasse. Oppgaven har fått tittelen ”Man vil ikke få til en faglig utvikling før man har relasjonen i bunn”. Hensikten med forskningsprosjektet er å finne ut av hvordan lærerne jobber for å etablere en god relasjon til sine minoritetsspråklige elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er dokumentert gjennom internasjonal forskning (Hattie, 2009). Temaet relasjon mellom lærer og elev er svært omfattende, og under datainnsamlingen kom det frem mange aspekter ved dette. På grunn av oppgavens omfang velger jeg å kun trekke frem de viktigste og avgjørende punktene, som spiller inn på relasjonen mellom lærer og de minoritetsspråklige elevene. Begreper som er gjennomgående i oppgaven er tillit, trygghet, kommunikasjon, foreldresamarbeid og relasjon som forutsetning for faglig utvikling.