Blar i Institutt for sosialt arbeid på tittel
Viser treff 1192-1205 av 1205
-
Å navigere i kaoset Saksbehandlere i barneverntjenesten sin bruk av faglig skjønn og standardisering i arbeidet med foreldrekonfliktsaker
(Bachelor thesis, 2023)I dagens samfunn er familiestrukturer i endring og flere foreldre oppdrar barn sammen uten å være et par. For noen foreldre kan dette være svært konfliktfylt, og konflikten kan i visse tilfeller bli så sterk og langvarig ... -
Å se bak atferden: Barn utsatt for omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven søker å finne svar på hvordan omsorgssvikt kan påvirke senere utvikling av atferdsvansker og hvilke konsekvenser dette kan medføre i livet. For å komme nærmere et svar har jeg brukt litteratursøk som metode ... -
Å sikre barns medvirkning ved bruk av samtaler i barnevernet
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Det er et stadig økende fokus på barns medvirkning i barnevernet. Likevel opplever sosialarbeidere det som utfordrende å implementere barns medvirkning i praksis. Forskning har vist at sosialarbeidere og andre ... -
Å skape trygghet gjennom kunnskap
(Bachelor thesis, 2021)For å få godkjenning som fosterhjem i Norge må de fleste gjennom PRIDE-kurs, hvor en får generell opplæring i barns levekår og utfordringer (Bunkholdt og Kvaran 2015, s.275). Tema for oppgaven er om den generelle opplæringen ... -
Å sørge over det vi mister
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg tar for meg i min bacheloroppgave er sorg. Problemstillingen jeg drøfter er: «Hva er sorg, og hvordan kan sosionomer møte mennesker som sørger over andre tap enn dødsfall?» Vi forbinder ofte sorg med dødsfall, ... -
Å temme et flerhodet troll - En kvalitativ studie av barnekoordinatorens rolle i samarbeidet mellom familien og velferdstjenestene
(Master thesis, 2023)Sammendrag Familier som har barn med store og omfattende hjelpebehov, opplever byråkratiet i samfunnet som den største utfordringen i hverdagen. Velferdssystemet oppleves som uoversiktlig, og dette går utover familielivet. ... -
Å velge annerledes: En antropologisk studie av jenter i mannsdominerte studier og yrker.
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Hensikten med denne avhandlinger er å se nærmere på hvorfor enkelte jenter velger å ta de utradisjonelle mannsdominerte yrkesfag (elektrofag og teknikk og industriell produksjon) ved den norske videregående ... -
Å vere i strid for eige vitnemål: ein fenomenologisk hermeneutisk studie av korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tids erfaring med psykiske lidingar
(Master thesis, 2010)Dette er ein fenomenologisk hermeneutisk studie om korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tidserfaring med psykiske lidingar. Studien er gjennomført med kvalitative ... -
Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende: En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:24, Doctoral thesis, 2010) -
Å være en selvfølge i barnehagen. En kvalitativ studie av hvordan barn med funksjonsnedsettelse blir inkludert av barn og ansatte i barnehagen.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan barn med funksjonsnedsettelse ble inkludert i barnehager, av barn og ansatte. Observasjoner og intervju ble gjennomført i to ulike barnehager. I barnehage 1 var det ett ... -
Å være i konflikt med skolen - komplekse mobbesaker med utgangspunkt i foreldres erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens har søkt å finne ut hva foreldre for barn har vært utsatt for mobbing, erfarer at bidrar til konflikt i sitt samarbeid med skolen i komplekse mobbesaker. Da opplæringsloven §9-A (1998) ble revidert i 2017, ... -
Å være, eller ikke være engasjert i jobben sin - En kvalitativ studie av jobbengasjement blant ansatte i en driftorganisasjon innen produksjon av olje og gass
(Master thesis, 2015)SAMMENDRAG Introduksjon: Åtte informanter, ansatt i et av Norges ledende selskap innenfor produksjon av olje og gass, ble intervjuet om hva som var av betydning deres opplevelse av jobbengasjement. Den tradisjonelle ... -
"Æ e så heldig" - En kvalitativ studie av enslige mindreåriges erfaringer og opplevelser i bofelleskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke enslige mindreåriges opplevelser og erfaringer ved å bo på bofelleskap for gruppen. Problemstillingen er som følgende: Hvilke erfaringer og opplevelser har tidligere enslige ...