Blar i Institutt for sosialt arbeid på tittel
Viser treff 1172-1191 av 1206
-
The What, Why and How of Child Participation—A Review of the Conceptualization of “Child Participation” in Child Welfare
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This review explores the conceptualization of “child participation” in a child welfare context. The analyses are based on the theories, models and concepts researchers apply when framing their studies. Central to the ... -
When is normative recruitment legitimate?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Rosamond Rhodes and John Harris have both recently argued that we all have a general moral duty to participate in medical research. However, neither Rhodes’ nor Harris’ arguments in support of this obligation stand up to ... -
Which participation practices can be found in child welfare service records?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Several studies show insufficient practices regarding children’s participation in child welfare cases. This article is based on document analysis of 216 child welfare records from four Norwegian Child Welfare Services. Our ... -
Who would never grant them equal rights? A comparative analysis of welfare chauvinism in Central and Eastern Europe
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Welfare chauvinism is often understood as the sentiment that the benefits and services of the welfare state should primarily be given to the native population and not immigrant minorities. Using linear regression on data ... -
Work engagement among employees at a university in Norway
(Master thesis, 2015)Abstract paper 1: In this paper is a study of the relationship between job resources and work engagement. Is the relation positive? What effect do the job resources have when it comes to work engagement, and are they ... -
Work engagement among nurses
(Master thesis, 2014)Organisasjoner forventer i dag av sine ansatte at de skal være engasjerte i sin jobb, og at de skal være villige til å gjøre det lille ekstra for at bedriften skal være konkurransedyktige. Arbeidsengasjement er et forholdsvis ... -
Work/home conflict and facilitation:COR(e) relations.: A longitudinal study on work-home interaction in different occupational groups in Norway.
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:235, Doctoral thesis, 2009)Changes in family structure, work context, and the composition of the work force mean a host of new challenges for both men and women as they struggle to cope with the often competing pressures of work demands and personal ... -
Young people’s creative online practices in the context of school community
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article concentrates on young people’s creative online practices, such as making videos, writing lifestyle blogs, and engaging in online role-playing games. It also looks at their relations to different audiences, ... -
Yrkesaktiviteten blant foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2013)Samfunnsvitenskapelig forskning om familier eller foreldre med funksjonshemmete har i tidligere forskning hatt et fokus som lå på mulige belastninger dette kunne føre med seg for foreldrene, både av psykiske og fysiske ... -
Yrkesretting og relevans i praksis - En kvalitativ studie om tilpasning av fellesfag til yrkesfaglige studieprogram
(Rapport;2014, Research report, 2014) -
Å arbeide i noens hjem. Ideologi og praksis i bofellesskap for personer med utviklingshemming
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:361, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag: Gjennom HVPU-reformen på starten av 1990-tallet ble institusjonsomsorgen avviklet og kommunene overtok ansvaret for tjenestene for personer med utviklingshemming. De nye hjemmebaserte omsorgstjenestene var ... -
Å bli voksen for tidlig - En litteraturstudie om barnefattigdom i Norge
(Bachelor thesis, 2020)Velferdsstaten Norge er et av verdens rikeste land med relativt små sosiale forskjeller. Det forventes derfor ikke at barnefattigdom er et problem. Relativ fattigdom er ikke et utbredt problem i Norge, men for de det gjelder ... -
Å bli voksen over natta - Tverrprofesjonelt samarbeid i overgangen til voksenlivet for ungdom med barnevernserfaring
(Bachelor thesis, 2023)Ungdom med barnevernserfaring over 18 år opplever i større grad enn jevnaldrende vansker i overgangen til voksenlivet. Samtidig er det i dag et større fokus på å skape mer helhetlige og koordinerte tjenester for de unge ... -
Å flytte hjem igjen etter å ha bodd i fosterhjem: en analyse av barns selvoppfatninger og livshistorier
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:243, Doctoral thesis, 2009) -
Å føle seg hjemme: Hvordan å eie egen bolig påvirker innvandrerfamilier
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at innvandrere og spesielt innvandrerfamilier er vanskeligstilt på boligmarkedet. I Norge er det å være vanskelig stilt på boligmarkedet synonymt med å ikke kunne kjøpe seg bolig. Denne undersøkelsen ... -
Å gjøre boligen til et hjem
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven skal se på hvordan boligsosiale tiltak kan bidra til at mennesker med en rusavhengighet mestrer å bo og beholder sin bolig. Mange rusavhengige har tidligere hatt en utfordrende bo-karriere med mislykkede ... -
Å kjøpe bærebjelker uten ressurser Anerkjennelse for NEETs i møte med Nav
(Bachelor thesis, 2023)I Norge er mange unge under 30 år utenfor arbeidslivet, også kalt NEETs, De har lav til fraværende gjennomføring av videregående utdanning, de har liten erfaring med å være i arbeid, og de søker ikke aktivt etter jobb. ... -
Å kommunisere og samtale med barn som har opplevd omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2022)Grunnlaget for denne bacheloroppgavens funn er gjort gjennom en litteraturstudie, og ved hjelp av søk i nettbaser og bruk av studiets tidligere pensumbøker har jeg funnet tilstrekkelig litteratur til å kunne skrive denne ... -
Å løfte blikket - Skolefraværsproblematikk på barnevernsinstitusjoner - En kvalitativ studie av skoleansvarliges forståelse av skolefraværsproblematikk blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjon
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan seks skoleansvarlige på barnevernsinstitusjoner forstår skolevegring blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjoner. Skolevegring er et komplekst fenomen som kan ramme alle barn og ...