Å se bak atferden: Barn utsatt for omsorgssvikt
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1400]
Abstract
I denne oppgaven søker å finne svar på hvordan omsorgssvikt kan påvirke senere utvikling avatferdsvansker og hvilke konsekvenser dette kan medføre i livet. For å komme nærmere etsvar har jeg brukt litteratursøk som metode for oppgaven. Litteratursøket har hatt som mål åfinne relevant teori og forskning om temaet. Oppgaven tar først for seg det teoretiskeperspektivet som beskriver kompleksiteten i hvordan barnet blir påvirket av miljøet rundt segog hvordan det kan føre dem i en negativ retning. Jeg vil se om disse teoriene støttes opp avforskningen som har blitt gjort på sammenhengen mellom omsorgssvikt og antisosial atferdsamt tilknytningens betydning. Dette gjør jeg ved å drøfte funnene i lys av de teoretiskerammene som er presentert. Til slutt vil jeg gi tre ulike teoretiske perspektiver på hvordanatferdsvansker kan forstås, der fokuset flyttes over på forholdene rundt barnet, og ikke barnetselv. Grunnen til det er for at fremtidige offentlige hjelpeinstanser samt barnehage og skolekan bli oppmerksomme på hva som skjuler seg bak atferden og at reduksjon i en eller flererisikofaktorer hjelper. I seek to find an answer between how child maltreatment can affect the development ofantisocial behavior and the consequences that can occur later in life. To try to find an answerI have used literature search as a method for this thesis. The goal of the literature search wasto find relevant theories that describe the complexity in how a child get affected by theirsurrounding environment, and how it can lead to a negative direction. I will examine if thesetheories are supported by the research that has been conducted on the correlation betweenchild maltreatment and antisocial behavior, as well as the importance of attachment. I do thisby discussing the findings light of the theoretical frameworks presented in the thesis. Ipresent three different theories that discuss how antisocial behavior can be understood, with afocus on the environment that the child is in, and not the child itself. I’m presenting this sothat the welfare services, schools and kindergartens are further able to see what lies behindthe antisocial behavior and that reducing one or more risk factors will be helpful.