Fleksibilitet og adaptivitet i divisjon - En kvalitativ intervjustudie om barneskolelæreres tanker og praksis
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker barneskolelæreres tanker om og undervisningsopplegg rettet mot fleksibilitet og adaptivitet i divisjon. Formålet med studien er å frembringe kunnskap om hvordan en som lærer kan legge til rette for utvikling av fleksibilitet og adaptivitet og gjøre elevene bedre rustet til å løse divisjonsproblemer. Innsamling av data foregikk gjennom semistrukturerte intervju. Jeg intervjuet tre lærere, hvor to av dem jobbet på 4. trinn, og den siste på 7. trinn. For å analysere datamaterialet, gjorde jeg en tematisk analyse. Videre tolket og diskuterte jeg funnene med utgangspunkt i tidligere forskning på fleksibilitet og adaptivitet, og divisjon.Studiens funn belyser, i likhet med en rekke andre forskningsartikler, kompleksiteten til fleksibilitet og adaptivitet. Funnene indikerer at det er mange faktorer involvert i elevers strategivalg. Noen relevante faktorer ser ut til å være elevers forkunnskaper, metakognitive ferdigheter og holdninger/oppfatninger, i tillegg til også lærerens holdninger/oppfatninger samt deres vektlegginger. Det kan med andre ord være mye å ta hensyn til om en ønsker å hjelpe elevene til å bli mest mulig fleksible og adaptive i sine strategivalg. Hva som regnes som fleksible og adaptive strategivalg er det ifølge forskningslitteraturen ulike meninger om. Lærerne i denne studien ga i hovedsak uttrykk for en individbasert konseptualisering. This master’s thesis is a qualitative study that investigates elementary school teachers’ thoughts on and teaching aimed at flexibility and adaptivity in division. The purpose of this study is to generate knowledge about how teachers can facilitate the development of flexibility and adaptivity and make students better equipped to solve division problems. Data collection was conducted through semi-structured interviews. I interviewed three teachers, two of whom worked in 4th grade, and the last one in 7th grade. To analyze the data, I did a thematic analysis. I then interpreted and discussed the findings based on previous research on flexibility and adaptivity, and division.The findings of this study highlight, like a number of other research articles, the complexity of flexibility and adaptivity. The findings indicate that there are many factors involved in students’ strategy choices. Seemingly relevant factors are students’ prior knowledge, metacognitive skills, and attitudes/perceptions, and the teacher’s attitudes/perceptions as well as their emphases. In other words, there can be a lot you need to take into account if you want to help students become as flexible and adaptive as possible in their strategy choices. There are, according to the research literature, different opinions about what is considered flexible and adaptive. In this study, the teachers mainly expressed an individual-based conceptualization.