Inkludering på norske folkehøgskoler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140404Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
Sammendrag
Retten til utdanning for alle står sterkt i samfunnet, men likevel viser forskning at unge med funksjonsnedsettelser er mindre inkludert i skolen enn andre. Denne masteroppgaven knytter dette til en folkehøgskolekontekst, og undersøker hvordan unge oppfatter inkludering innenfor et skoleslag som på mange måter skiller seg fra andre utdanningsformer. Oppgaven baserer seg på en spørreundersøkelse for ungdommer og unge voksne som går på folkehøgskole skoleåret 23/24, hvor 449 elever deltok.
Masteroppgaven skrives i artikkelform og består av en innledende kappe og en empirisk artikkel. Kappen gjør en mer inngående redegjørelse av det teoretiske og metodologiske som ligger til grunn for artikkelens presentasjon og diskusjon av undersøkelsens funn. Resultatene indikerer at unge generelt føler seg inkludert på folkehøgskole, men at elever som har funksjonsnedsettelser og behov for ulike former for tilrettelegging føler seg mindre inkluderte enn elever som ikke har tilretteleggingsbehov. The right to education is important in today’s society. Yet research shows that students who have disabilities are less included in school than others. This master’s thesis relates this to the context of folk high school and explores young people’s perception of inclusion within an educational institution that sets itself apart from most other forms of education. The study is based on a survey where 449 youth and young adults who attend a Norwegian folk high school in the 23/24 school year participated.
The master’s thesis is article-based, meaning that it consists of two parts, where the first part is an extended summary and the second is a research article. The extended summary goes into more depth on the theoretical and methodological framework that forms the study that is presented and discussed in the article. Results suggest that students generally feel very included in folk high schools, but also shows that students who have disabilities and require accommodations feel less included than other students.