Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 9535-9554 av 15250
-
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
Naturen stiller ingen krav. En litteraturstudie om hvordan fysisk aktivitet og naturopplevelser fremmer sosial fungering og samfunnsdeltagelse for rusavhengige.
(Bachelor thesis, 2020)Dette er en bacheloroppgave i sosionom-studiet ved NTNU. Oppgaven baserer seg på et litteraturstudie om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og psykisk helse, samt hvordan fysisk aktivitet kan fremme sosial fungering og ... -
Naturens betydning
(Master thesis, 2024)Mitt formål med denne oppgaven er å ta for meg hvordan skjønnlitteratur kan brukes i et norskfaglig arbeid med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Bakgrunn for studien kommer av at klima og bærekraft ... -
Naturens klasserom
(Bachelor thesis, 2019)Dette prosjektet tar utgangspunkt i interesse for hva som påvirker elevenes motivasjon i matematikkfaget og uteskolens påvirkningskraft på dette. Problemformulering lyder slik: «Hvordan påvirker uteskole elevenes motivasjon ... -
Naturfag i Norge og Finland - En komparativ analyse av fysikkrelaterte læreplanmål
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg fysikkmålene i norsk og finsk læreplan på barne- og ungdomstrinnet. Revidert Blooms taksonomi er brukt som analyseverktøy, og benyttes for å sammenligne de to læreplanene med tanke på omfang ... -
Naturfaglæreres forhold til helhetlig seksualitetsundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Seksualitetsundervisningen i norske skoler er ofte mangelfull både i omfang og innhold. Mange lærere finner det utfordrende å undervise i sensitive temaer på grunn av manglende kompetanse eller frykt for å støte elevene. ... -
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Naturfaglæreres opplevelse av fjernundervisning under pandemien våren 2020
(Bachelor thesis, 2021) -
Naturfaglæreres synspunkt på ekskursjon ute i naturen som undervisningsmetode
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturfagslærerens bruk av samtalevalg og dens betydning for utforskende og lukkede dialogformer i praksis
(Master thesis, 2020)Denne studien søker gjennom beskrivelser og analyse av data, å kaste lys på hvordan lærers samtalevalg vil stimulere til utforskende eller lukkede dialoger, og hvilke typer dialogformer som forekommer i naturfaglige ... -
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper
(Doctoral theses at NTNU;2016:325, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Avhandlingen tar for seg elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Studien bidrar til å utvikle ny kunnskap om hvordan ... -
Naturfagundervisning med håndbrekket på: - Tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever
(Master thesis, 2010)Studien tar for seg tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever. I 2006 slapp Eurydice sin rapport som så nærmere på hvilke spesifikke tiltak de europeiske landene hadde for sine særlig sterke elever i utdanningssystemet. ... -
NATURGLEDE Hva, Hvordan, Hvorfor - En kartlegging av begrepets innhold, bruk og nytte i skolen
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet tar et nærmere blikk på «naturglede» i skolen. Begrepet har tilsynelatende blitt lite forsket på, og har heller ingen klar definisjon som beskriver hva begrepet er, hvordan begrepet skal brukes, ... -
Naturgoder i et landskap i endring : en studie av sauebønders verdivurderinger av beite, landskap og natur i Oppdal
(Master thesis, 2014)Norwegian mountain landscapes haves changed during the last decades, mainly due to human impact. These changes may reflect different social needs, commercial interests and political priorities. Sheep grazing, both as farming ... -
Naturgoder, landskap og sauebeite : om hytteeieres landskapspreferanser i Gjevilvassdalen i Oppdal kommune
(Master thesis, 2014)This master thesis is concerned with ecosystem services, mountain landscapes and sheep grazing. Ecosystem services are benefits that human beings gets from nature. Ecosystem services are sorted into four main categories; ... -
Naturhistorisk museum og autentisitet
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven vil jeg undersøke en problemstilling knyttet til hvordan autentisitet påvirker troverdigheten til museumsobjekter og utstillinger som helhet. Det finnes mange typer museum som skaper utstillinger for å ... -
Naturlige møtesteder og «skitprat»: En kvalitativ studie av ungdommers vansker og potensielle løsninger på disse
(Master thesis, 2014)Ungdomstiden er en sårbar periode for utvikling av psykiske problemer på grunn av en rekke biologiske, mellommenneskelige og kognitive endringer, og en generell økning i forekomst av stressende livshendelser (Schonert-Reichl ... -
Naturopplevelsens plass i natufag
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet «naturopplevelser», hvilke effekter naturopplevelser kan gi og hvordan lærerne tilrettelegger for dette i undervisningen. For å undersøke dette ... -
Naturopplevelsens plass i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet «naturopplevelser», hvilke effekter de oppfatter at naturopplevelser kan gi, og hvordan de tilrettelegger for dette i naturfagundervisningen. ... -
Naturressursforvaltning i Kongo
(Bachelor thesis, 2019)