Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 9535-9554 of 14016
-
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole
(Chapter, 2023) -
Pedagoggruppens funksjon i det tverrfaglige mandatet til BUP poliklinikk - En kvantitativ undersøkelse blant kliniske ansatte i barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker i Norge
(Master thesis, 2015)Barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) i Norge har helt siden den spede begynnelsen på 1950- tallet hatt en tverrfaglig tilnærming til sine pasienter. Som en viktig del av det tverrfaglige teamet i BUP poliklinikk, har ... -
Pedagogic practices and learner identities in two Norwegian primary school classrooms with contrasting social compositions
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Using a comparative case study, this paper explores the pedagogic practices for regulating behaviour in two Norwegian primary school classrooms with social compositions that become increasingly contrasted due to an increasing ... -
‘Pedagogic Schizoid Identity’: A Comparative Analysis of Policy in an Integrated Teacher Education Program in Norway and OECD Policy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper investigates the educational field by focusing on an integrated teacher education program [ITE] in Norway and OECD policy. The author centers attention on Norwegian teacher education and how globalization through ... -
Pedagogical Strategies for Creating an Online Community
(Journal article; Peer reviewed, 2019)MOOCs is synonymous with information-overload and can result in bad learning experiences. This is the case when thousands of learners engage in a discussion forum with many entries and long threads. The forums ... -
Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Vi undersøkte pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å studere ... -
Pedagogisk praksis i toppidrettsfaget e-sport
(Master thesis, 2020)E-sport kan enkelt forklares som en digital versjon av tradisjonell sport; aktiviteter og konkurranser som skjer på en dataskjerm i en virtuell verden. Dette prosjektet tar utgangspunkt i valgfaget e-sport som følger ... -
Pedagogisk veiledning i familiebarnehage
(Master thesis, 2013)Fagområde og problemstilling: Oppgaven utgjør siste del av ett mastergradsstudie i pedagogikk ved pedagogisk institutt, NTNU, studieretning «Utdanning og oppvekst». Temaet jeg har undersøkt er veiledning i familiebarnehage. ... -
Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57, Doctoral thesis, 2006)Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter ... -
Pedagogiske lederes kunnskapsledelse som praksis på avdelingen i barnehagen: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie
(Doctoral thesis at NTNU;2016:137, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Den overordnede problemstilling for denne avhandlingen er : Hva kjennetegner kunnskapsledelse som praksis i uformelt arbeid på avdelingen i barnehagen? Problemstillingen blir undersøkt gjennom resultatene ... -
Pedagogiske og yrkesdidaktiske utfordringer på brede Vg1-løp En kvalitativ studie av en yrkesfaglærers utfordringer i undervisningshverdagen på brede Vg1-løp.
(Master thesis, 2023)Ved innføringen av det nye læreplanverket LK20 ble det gjort en rekke endringer for å forsøke å få til en mer fremtidsrettet yrkesutdanning. Det ble utarbeidet en felles overordnet del til læreplanverket, som gjelder hele ... -
Pedagogy is just common sense: A case study of student teachers’academic learning practices
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:228, Doctoral thesis, 2014)The backdrop for this thesis is the persisting criticism against teacher education. Teacher education is claimed to be overly theoretical, unrealistic, and distant from practice. As a result of this criticism, teacher ... -
Pedestrian routing and perspectives: Wayfinder's route down the lane – come on with the rain
(Peer reviewed; Journal article, 2021)People living in urban areas are often exposed to heat and inundation caused by heavy rains. Therefore, pedestrian routing in areas exposed to weather-related threats can be of value to citizens. In this study, water ... -
Pedofil kjærlighet kjenner ingen grenser: En induktiv tematisk analyse av en norsk nettside om pedofili
(Master thesis, 2013)Det er behov for å forstå mer om den alvorlige problematikken rundt pedofili og seksuelle overgrep på barn. Denne oppgaven har fokusert på å finne virkelighetsoppfatningen som presenteres på nettsiden www.pedofili.info, ... -
Pedofili i terapirommet
(Master thesis, 2021)Denne studien ønsker å belyse hvordan ulike teoretiske bakgrunner kan påvirke tematiseringen av seksualitet i behandling av personer som er seksuelt tiltrukket til barn. Datamateriale ble samlet inn fra et utvalg av ulike ... -
Peer and self-assessment to improve mathematics competence in pre-service middle-school teachers
(Chapter, 2022)We report on an exploratory study in which we used self-assessment and peer assessment in a mathematics class for pre-service middle-school teachers. -
Peer problems and hyperactivity-impulsivity among Norwegian and American Children – The role of 5-HTTLPR.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Peer problems are linked to attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms and the serotonin system is thought to be involved in ADHD‐related behavior. Hence, from a Gene × Environment perspective, the serotonin ... -
Peer response in language teacher training: Students’ pedagogic approaches and positioning.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Although peer response is increasingly used in English as a foreign language (EFL) courses within European higher education (HE), very little research has been carried out to explore its efficacy within specific sociocultural ... -
Peer support workers in co-production and co-creation in public mental health and addiction services: Protocol for a scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Worldwide, there is a growing interest to employ people with lived experiences in health and social services. Particularly in mental health and addiction services, individuals with lived experience of mental health problems ... -
Peer Workers in Co-production and Co-creation in Mental Health and Substance Use Services: A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)People with lived experience of mental health challenges are extensively employed as peer workers within mental health and substance use services worldwide. Research shows that peer workers benefit individuals using such ...