Naturens betydning
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Mitt formål med denne oppgaven er å ta for meg hvordan skjønnlitteratur kan brukes i et norskfaglig arbeid med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Bakgrunn for studien kommer av at klima og bærekraft har fått en økt oppmerksomhet i litteraturen, samfunnet og skolen. Jeg vil undersøke hvordan skildringer i en roman kan sette søkelys på hvordan ulike typer naturholdninger og fremstillinger kan gi en større forståelse for dagens klima- og miljødebatt. Jeg har valgt å gjøre en økokritisk og didaktisk analyse av Maja Lundes Blå (2017).
Studien har en litteraturvitenskapelig innfallsvinkel, hvor jeg gjør en nærlesning av Blå. Ut fra problemstillingen «hva slags natur fremstilles i Blå, og hvordan fremstilles forholdet mellom mennesker og natur?». I drøftingskapittelet spør jeg: «hvordan kan man bruke romanen i et norskfaglig arbeid med bærekraftig utvikling?». Formålet mitt er å tilføye mer didaktisk kompetanse på romanen spesielt rettet mot norskfaglig didaktikk og hvordan romanen kan brukes i et utforskende litteraturarbeid i norskfaget. Samtidig ønsker jeg å bidra til mer forskning på norsk litteratur med klima- og miljøtematikk.
Det teoretiske begrepsapparatet er hentet fra økokritisk teori og narratologi. Jeg fokuserer spesielt på pastoralsjangeren. Sentrale begreper for meg er «pastoral», «antroposentrisme», «økosentrisme», «antropomorfisme» og «zoomorfisme». Analysefunnene jeg har gjort av romanen viser mange nyanserte skildringer av naturen, da de viser til naturens paradoksale sider. De paradoksale naturskildringene, og forholdet mellom mennesker og natur, viser hvordan litteraturen kan formidle de komplekse klima- og miljøutfordringer vi møter i dagens samfunn. Blå kan brukes i en undervisning av bærekraftig utvikling, da romanen har rikt med virkemidler som er med på å sette søkelys på klima- og miljøproblematikken. Det kan tilrettelegge for litterære opplevelser, hvor jeg fokuserer på postkritiske innfallsvinkler. I tillegg diskuterer jeg hvordan Blå kan utvikle elevenes kritiske og selvstendige tenkning til å reflektere over ulike samfunnsdebatter. The purpose of this assignment is to look at how fiction can be used in a Norwegian academic work focusing on the interdisciplinary theme of sustainable development. I have chosen an ecocritical and didactic analysis of Maja Lundes Blå (2017). The background to the study is that climate and sustainability have received increased attention in literature, society and education. I want to investigate how depictions in a novel can highlight how different types of nature attitudes and representations can provide a greater understanding of today's climate and environmental debate.
The study has a literary approach, where I do a close reading of Blå. Based on the question "what kind of nature is portrayed in Blå, and how is the relationship between humans and nature portrayed?". In the discussion chapter, I ask: "how can the novel be used in an academic study of sustainable development in the Norwegian subject?". My purpose is to add more didactic expertise on the novel, specifically aimed at Norwegian didactics and how the novel can be used in exploratory literature work in the Norwegian subject. At the same time, I want to contribute to more research on Norwegian literature with climate and environmental themes.
Based on narratology and ecocritical theory, I will focus on the pastoral in Blå. Useful terms for me are "pastoral", "anthropocentrism", "ecocentrism", "anthropomorphism" and "zoomorphism". My analysis of the novel reveals many nuanced depictions of nature, as they point to the paradoxical aspects of nature. The paradoxical depictions of nature, and the attitudes between humans and nature, show how literature can convey the complex climate and environmental challenges we face in today's society. Blå can be used to teach sustainable development, as the novel is rich in literary devices, that enlighten the climate and environmental debate. This can facilitate literary experiences, where I focus on post-critical approaches. In addition, I discuss how Blå can develop students' critical and independent thinking to reflect on various social debates.