Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 856-875 av 14021
-
Barnefattigdom som bidragsyter til marginalisering
(Bachelor thesis, 2022)Barn som vokser opp i fattigdom opplever flere ulemper sammenlignet med jevnaldrende. Dårlige økonomiske forhold begrenser tilgangen deres til ulike ressurser, som igjen hemmer deres utviklingsprosess. Dette resulterer i ... -
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: Children’s formal right to participate in the formation of their everyday life in Norwegian kindergar-tens, has led to several discussions of democracy connected to young children in kindergartens. This article ... -
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Barnehageforeldre sine reisevaner til og frå barnehagen - kva er vanleg og kva er nødvendig? : ei kvantitativ studie basert på spørjeskjemaundersøking frå barnehagar Aust i Trondheim
(Master thesis, 2015)Over the years, it has been little research about how parents travel with their kids to the kindergarten. My study focuses on this “forgotten” research topic. The theme is important, in particular because of the problems ... -
Barnehageledelse mellom innsiden og utsiden – En kvalitativ studie av barnehagelederes erfaringer og opplevelser med ledelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:262, Doctoral thesis, 2023)English abstract The purpose of this study is to gain insight into experienced leaders’ descriptions of what is significant for early childhood education leadership and how leaders experience their own development as ... -
Barnehagelæreren og profesjonell kompetanse: En kvalitativ studie av hvordan pedagogen utøver den profesjonelle kompetansen for å skape en felles forståelse for barns medvirkning
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne masteroppgaven vært opptatt av hvordan pedagogens utøvelse av den profesjonelle kompetansen kan være med å skape en felles forståelse for barns medvirkning. Mine forskningsspørsmål har vært hvilken betydning ... -
Barnehagelærerens møte med barn med innagerende atferd : en kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelæreren kan møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måte
(Master thesis, 2017)Fokus i denne kvalitative studien er tiltak rettet mot barn med innagerende atferd i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan kan barnehagelæreren møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig ... -
Barnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærere
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:181, Doctoral thesis, 2022)English summary Kindergarten teachers live their professional lives in encounters with different people, and every day they must make assessments and make decisions that intervene in the context of which they are a part ... -
Barnehagelærerstudenters utvikling av selvforståelse som musiske agenter i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk studie, basert på deltakendeobservasjon, loggbøker skrevet av- og intervju med tre førsteårs barnehagelærerstudenter i den perioden de har hatt musikkundervisning ... -
Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass - med mennesker som tør å sette seg selv på spill…
(Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2014:133, Doctoral thesis, 2014)Sykefravær i barnehager oppfattes som et økende samfunnsproblem, men det finnes lite forskning om barnehagelærernes erfaringer og meninger om helsepolitikk og helsediskurser. På grunnlag av egne erfaringer som barnehagelærer ... -
Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, ... -
Barnehagen som hjelpetiltak: En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagen kan fungere som en del av et hjelpetiltak for barn som utsettes for omsorgssvikt av sine nære hjelpepersoner
(Master thesis, 2014)Omsorgssvikt er et større problem i Norge enn mange tror, eller ønsker å tro, og i følge Barneombudet opplever hele 10 prosent av norske barn å bli utsatt for én eller flere former for omsorgssvikt. Barneverntjenesten har ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Barnehagen som medvirkningsarena - også for ettåringen - En kvalitativ studie av hva pedagogisk arbeid kan være i møte med ettåringens rett til medvirkning
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgavens tittel er: Barnehagen som medvirkningsarena – også for ettåringen. Problemstillingen er som følger: Hva kan pedagogisk arbeid være i møte med ettåringens rett til medvirkning? Motivasjon bak denne ... -
Barnehagen som performativ arena
(Master thesis, 2013)Vi innehar mange roller i dagliglivet vårt, og vi lever i en teatral tid hvor vi deltar i mange iscenesettelser. Barnehagen er en arena hvor det pågår prosesser, hvor produktivitet ikke kan måles ut ifra resultater. ... -
Barnehagen som skrivende organisasjon. En posthuman inngang til hvordan skriving som overskridende metode kan synliggjøre og dekonstruere dominerende diskurser, og betydningen overskridelser kan ha for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2015)Jeg har i denne studien vært interessert i, gjennom posthumane innganger, å undersøke om skriving som metode kan synliggjøre og dekonstruere dominerende diskurser, og betydningen overskridelser kan ha for pedagogisk praksis. ... -
Barnehagen som trygg base for en gutt med Asperger syndrom: En kasusstudie
(Master thesis, 2010)Nyere forskning viser at barn med autismespekterlidelser er i stand til å danne trygg tilknytning til primære omsorgspersoner, men at forekomst av tilknytningskvalitetens variasjon kan være noe uvanlig sammenlignet med ... -
Barnehagens arbeid i forhold til seksuelle overgrep : en studie av noen norske barnehagers arbeid for beskyttelse mot seksuelle overgrep og hvordan barnehagen på et tidlig tidspunkt kan kartlegge risikofaktorer og påvirke faktorer som beskytter barnet
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er seksuelle overgrep og omhandler hva som kan gjøres for å beskytte barn i barnehagen mot seksuelle overgrep. Målet med denne studien er å få innblikk i hva som kan ... -
Barnehagens ivaretakelse av minoritetsspråkliges språutvikling.
(Master thesis, 2020)I denne studien har jeg ønsket å belyse barnehageansattes kompetanse om minoritetsspråklige barns språkutvikling. Det har blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, og semistrukturert intervju som tilnærming. Målet med ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ...