• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagelæreren og profesjonell kompetanse: En kvalitativ studie av hvordan pedagogen utøver den profesjonelle kompetansen for å skape en felles forståelse for barns medvirkning

Engesvik, Nina
Master thesis
Thumbnail
Åpne
757704_FULLTEXT01.pdf (990.3Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270134
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1864]
Sammendrag
Jeg har i denne masteroppgaven vært opptatt av hvordan pedagogens utøvelse av den profesjonelle kompetansen kan være med å skape en felles forståelse for barns medvirkning. Mine forskningsspørsmål har vært hvilken betydning den uformelle veiledningen har for kompetansen, og hvordan barns medvirkning kan bli en del av de pedagogiske prosessene som skjer i barnehagen. Alt sett i lys av pedagogens egen refleksivitet over egen profesjon. Kvalitet i dagens barnehage krever pedagoger med en høy pedagogisk bevissthet rundt egen profesjon og yrkesidentitet. I denne studien ønsker jeg å løfte frem det særegne ved pedagogen og handlingskompetansen som bidrar til en felles forståelse for barns medvirkning.

I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tilnærming . Grunnideen til det sosiokulturelle perspektivet, er at de sosiale forholdene, konteksten synliggjøres og at subjektets egen aktive innflytelse på egen læring tydeliggjøres (Nygren 2004). Denne sosiokulturelle forståelsen av kunnskap og kunnskapsutvikling er nært knyttet til erfaringslæring og veiledning, konstruert i et sosialt fellesskap.

Teori som anvendes er blant annet den profesjonelle handlingskompetansen til Nygren(2004) og den kraftfulle refleksjonen til Søndenå (2004). Dette har vært mitt utgangspunkt for å belyse handlingskompetanse og refleksjon som nødvendige kompetanser for å skape en felles forståelse for barns medvirkning.

Jeg har valgt å belyse min problemstilling gjennom en kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt deltagende observasjon med feltnotater og gruppeintervju. Denne trianguleringen av metoder vil være med å styrke troverdigheten i studien.

Ut i fra empiri og dataanalyser, er det tre sentrale fenomen som utpeker seg i pedagogens utøvelse av den profesjonelle kompetansen. Det er anerkjennelse, refleksivitet og nærværende tilstedeværelse.

Mine funn tyder på at utøvelsen av den profesjonelle kompetansen fordres av en bevisst pedagogisk barnehagelærer som har kunnskap og kompetanse om anerkjennelse, refleksivitet og tilstedværelse. Det handler om de hverdagslige møtene mellom menneskene i barnehagen som danner forutsetning for barns medvirkning. Dette forutsetter en pedagog som evner å kunne møte den Andre som et subjekt - et selvstendig, handlende individ - og vise respekt for den andres integritet og rett til medvirkning.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit