Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2382061Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid).
Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for
omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, 2013). På bakgrunn av dette vil det være
viktig at pedagogen i barnehagen har kompetanse på omsorgssvikt, og hva barn som lever i slike sårbare livssituasjoner trenger at pedagogen fokuserer på.
Målsettingen for denne studien har vært å få tak i hvordan pedagogen kan møte barn som
lever i sårbare livssituasjoner, og bidra i arbeidet der barnehagen er en del av et hjelpetiltak rundt barnet og familien. For å få belyst dette har jeg å fått tak i tre erfarne deltakere sine erfaringer, tanker og følelser rundt arbeidet. På bakgrunn av dette lyder problemstillingen min slik:
Barnehagen som forebyggende arena. En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner – her med vekt på omsorgssvikt.
For å få svar på dette gikk jeg under intervjuene inn på samarbeid barnehagen har innad, med barnevernet og med foreldrene. Relasjon mellom pedagogen og barnet som lever i en sårbar livssituasjon. Hvilke metoder, hjelpemidler og tiltak som innebærer blant annet samtaler med barn, og hvilken kompetanse deltakerne mener det er viktig at pedagogen innehar i dette arbeidet. Det vil i dette forskningsprosjektet være snakk om arbeid med forebygging på tertiært nivå.