• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagelærerstudenters utvikling av selvforståelse som musiske agenter i barnehagen

Uhre, Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:1574271.pdf (8.227Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2598819
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3985]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk studie, basert på deltakendeobservasjon, loggbøker skrevet av- og intervju med tre førsteårs barnehagelærerstudenter i den perioden de har hatt musikkundervisning og påfølgende praksis i barnehagen. Med en narrativ inngang søker jeg å identifisere og formidle aspekter ved undervisning og praksis som har betydning for utviklingen av et profesjonelt selv som rommer et musisk agentskap.

Innledningsvis har jeg knyttet prosjektet mitt til tidligere forskning innen musikk i lærer- og barnehagelærerutdanning, musikk i barnehagen, samt profesjonsforståelser. Videre har jeg etablert en forståelse av identitetsforming som et narrativt (Ricoeur, 1988; Polkinghorne, 1988) prosjekt, formet at kultur, kontekst, kunnskap, erfaringer, ideal og sosiale samspill. Selvet forstås i denne avhandlingen som en både formelig og uformelig kjerne i en struktur av identitetsprosjekter. Agentskap forstås som en kraft i prosessen med å forme et selv. Gjennom en tematisk analyse har jeg identifisert tre aspekter fra undervisningen, og to aspekter fra praksis, som presenteres via fire meningstette narrativer.

Funn fra denne undersøkelsen tyder på at studentene, i løpet av undervisningsperioden, er på veg til å forme et profesjonelt selv med et musisk agentskap, men at de er prisgitt praksislærer og praksisbarnehagen for å støtte opp om denne prosessen.
 
This master thesis is a qualitative, hermeneutic-fenomenological study based on observations,

interviews and diarries from first-year kindergarten teachers undergoing a period in wich they

learning to do and teach music, and a period og practice in a kindergarten. Using a narrative

approach, i seek to identify and present acpects from education and practice wich are

important in the process of creating a professional identity containing a musical agency.

Initially, I have attached my project to previous research in music in teacher education and

kindergarten teacher education, music in kindergartens, as well as professional understanding.

Furthermore, I have established an understanding of identity and self as a narrative project,

shaped as culture, context, knowledge, experience, ideal and social interaction. (Ricoeur,

1988; Polkinghorne, 1988). The self is understood in this thesis as a both formal and informal

core in a structure of identity projects. Agency is understood as a force in the process of

forming a self. Through a thematic analysis, I have identified three aspects of teaching, and

two aspects of practice presented through four narratives.

Findings from this inquiry indicate that the students, during the teaching period, are about to

form a professional self with a music agency, but they still relay on the knowledge practice

teacher and practice kindergarten to support this process.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit