• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagen som performativ arena

Søraunet, Gunn Anita
Master thesis
Thumbnail
View/Open
710852_FULLTEXT01.pdf (454.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269890
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1891]
Abstract
Vi innehar mange roller i dagliglivet vårt, og vi lever i en teatral tid hvor vi deltar i mange iscenesettelser. Barnehagen er en arena hvor det pågår prosesser, hvor produktivitet ikke kan måles ut ifra resultater. Utgangspunktet for oppgaven er å bruke teatervitenskap for å belyse barnehagen som organisasjon. Problemstillingen er følgende:

Hvordan kan barnehagen som organisasjon forstås som en performativ arena?

Barnehagen som organisasjon som performativ arena blir belyst gjennom tre ulike teoretiske perspektiver: organisasjonsteori, sosiologi og teatervitenskap. Innenfor disse perspektivene har jeg valgt ut bestemte begreper. Disse blir beskrevet ut ifra hva de betyr innenfor de ulike perspektivene. Fire hendelser som typisk kan forekomme i barnehagen blir drøftet på bakgrunn av begrepsutvalget. Hendelsene omfatter hva som iscenesettes i etterkant av et avdelingsmøte, hva som skjer ved et normbrudd fra ledelsens side, hva som iscenesettes i en foreldresamtale og hvordan et ritual kan fremtre på en småbarnsavdeling. Kritisk teori med refleksjoner og tolkninger omkring disse hendelsene utgjør det metodiske grunnlaget og preger hele drøftingen. Avslutningsvis drøftes begrepene i forhold til hverandre og skjæringspunkter mellom begrepene i de tre ulike perspektivene fremheves. Slutningene som er gjort på bakgrunn av refleksjonene og tolkningene, tilsier at alle tre perspektivene på hver sin måte bidrar til å forstå hva som utspiller seg mellom aktørene i barnehagens ulike kontekster. Noen begreper fra de ulike perspektivene er sammenfallende, mens andre utfordrer hverandre
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit