Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8228-8247 av 15257
-
Lek i blåseropplæringen
(Chapter, 2009) -
Lek kontra likestilling
(Bachelor thesis, 2019) -
Lek som før-rasjonelt fenomen
(Master thesis, 2013) -
Lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk. Jeg ønsket å se på hvordan lek kan benyttes i undervisningen for å utvikle elevenes tallforståelse. I studien har jeg observert ... -
Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)Bjugstad, A. (2021). Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Masteroppgave for lektorutdanning i geografi. Institutt for geografi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, ... -
Lek, læring og lavinntekt - En kvalitativ undersøkelse om skolens rolle i bedring av livsvilkårene til barn som vokser opp i lavinntektsfamilier
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven undersøker skolens rolle i bedringen av levekårene og livskvaliteten til barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. Ulikheten i Norge øker og det samme gjelder antall barn som vokser opp i fattige familier. ... -
Lekende barnefellesskap: Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole
(Doctoral theses at NTNU;2024:119, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag Lek i skolen har fått oppmerksomhet i forskning og media de siste årene. Det ser ut til å være stor grad av enighet både allment og politisk om at leken skal ha plass i de yngste barnas skolehverdag. Forskning ... -
Lekende motstand som frihetserfaring
(Chapter, 2017)I denne artikkelen vil jeg undersøke hvordan barns lek eller lekende handlinger kan forstås som et uttrykk for barns motstand i barnehagen. Undersøkelsen er teoretisk informert av Michel Foucaults tekning om frihet, makt ... -
Lekens betydning for fellesskapet
(Master thesis, 2022)Målet med denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er å undersøke hva lek betyr for fellesskapet på et førstetrinn. Fokuset ligger på elevers og læreres forståelse av og erfaring med lek, og hvordan dette kan ... -
Lekens betydning for inkludering, og tilrettelegging for lek i skolen En kvalitativ studie av læreres beskrivelser knyttet til leken i deres pedagogiske praksis
(Master thesis, 2022)Lekens betydning og lekens plass i skolen har de siste årene fått økt politisk oppmerksomhet. De Forente Nasjoner (FN) advarer eksplisitt mot et økende læringstrykk og vektlegging av «formell akademisk suksess» i barnas ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Leker like barn best? En utforskning av innvandreres opplevelser av integrering, og kategoriseringens betydning for deres tilknytning til arbeidslivet
(Bachelor thesis, 2023)Innvandreres tilknytning til arbeidslivet har vært på dagsorden i politisk, samfunnsmessig og sosialfaglig sammenheng de siste årene. Som gruppe er innvandrere overrepresentert under en rekke sosiale problemer. Forståelser ... -
Leker like barn best? - En kvalitativ undersøkelse av variasjon i Coworking space
(Master thesis, 2018)En økende trend innenfor coworking synes å være skiftet fra mer generelle til mer spesialiserte Coworking space. Med dette i bakhodet er det interessant å se hvordan ulike sammensetninger av medlemsbransjer påvirker ... -
Leketid - en hermeneutisk undersøkelse av lekens vesen og verdi
(Master thesis, 2014) -
Lekseforståelse - i et elevperspektiv
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ... -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Lekser og læringsutbytte
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven er temaet lekser. Lekser er, og har lenge vært, et tema som svært mange i samfunnet har sterke meninger om. Folk er ofte enten for lekser eller imot lekser, men å avklare dette er ikke målet med ... -
Lekser på ungdomsskolen En casestudie
(Bachelor thesis, 2019)Gjennom prosessen med denne bacheloren har jeg fått muligheten til å arbeide med et forskningsprosjekt. Dette forskningsprosjektet har blitt utført som en casestudie har inneholdt en spørreundersøkelse og jeg har gjennomført ... -
Lekser; et verktøy for læring, eller en demotiverende tidstyv?
(Master thesis, 2022)Lekser har vært debattert i media i lang tid. Med et hovedpoeng at lekser skal styrke elevenes akademiske prestasjoner, har praksisen vært godtatt i den tro at det fungerer. Likevel viser forskning at dette ikke nødvendigvis ... -
Lektorer med master i geografi : en studie om hvorfor en stor andel av lektorer i geografi ikke jobber i skolen
(Master thesis, 2015)Projections show that Norway will experience a teacher shortage in the next few years. This can be attributed to a combination of (1) current teachers reaching retirement age and (2) a lack of students choosing to pursue ...