Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7836-7855 av 14047
-
Læreres legitimering av skjønnlitteratur, og implikasjonene dette kan ha for litteraturundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere legitimerer sitt utvalg av skjønnlitteratur. Gjennom en kvalitativ rundspørring har 65 respondenter svart på hvilken litteratur de har brukt det siste året, og hvilken litteratur ... -
Læreres møte med elever som viser utfordrende atferd
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er utfordrende atferd, og formålet med studien er å få innsikt i læreres subjektive opplevelser og tanker rundt fenomenet utfordrende atferd. Ved å kartlegge og redegjøre for hvordan lærere forstår ... -
Læreres møte med folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av fagfornyelsen (LK20) har lærere i dagens skole fått et tydeligere mandat knyttet til psykisk helsefremmende arbeid. Med innføring av folkehelse og livsmestring som ett av tre tverrfaglige temaer, ... -
Læreres møter med engstelige barn - Hvordan kan lærere bidra til at elever som er engstelige får en positiv utvikling?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen tar utgangspunkt i læreres møte med engstelige barn. Gjennom denne studien har jeg søkt kunnskap om hvordan lærere og assistenter kan legge til rette for at disse barna utvikler seg positivt. I den ... -
Læreres opplevelse av profesjonalitet i en prestasjonsorientert skole.
(Master thesis, 2020)Skolen er stadig under utvikling, og det er mange som har noe å si om skolen da de fleste har vært gjennom systemet selv. Gjennom de siste 30 årene har skolen vært under flere reformer og nye styringsdokumenter har kommet ... -
Læreres perspektiv på praktisk betydning av videreutdanning : hva kjennetegner læreres opplevelse av læring og kompetanseutvikling gjennom deltagelse på videreutdanningskurs, og hvilken betydning har dette hatt for deres pedagogiske praksis i etterkant?
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien var å undersøke 5 læreres opplevelse av et videreutdanningstiltak initiert av Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag fylkeskommune og gjennomført av Pedagogisk institutt ved NTNU fra 2011 og fram til i dag. ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Læreres refleksjoner om læring og undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert ... -
Læreres refleksjoner over læringshemmende atferd i klassen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne kvalitative studien omhandler hvordan lærere innenfor skolens ordinære opplæringstilbud ivaretar elever som viser læringshemmende atferd og arbeider med et godt klassemiljø. Læringshemmende atferd er i ... -
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
(Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Læreres undervisningspraksiser og mestringsforventning i argumentasjon En kvantitativ studie av barneskolelæreres ståsted knyttet til argumentasjon i undervisningen
(Master thesis, 2021)Denne studien ble gjennomført innenfor prosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Kritisk tenkning regnes som en av fremtidens kompetanser, som elevene trenger for å diskutere problemstillinger ... -
Læreres utdanning– et arbeid med personlig språkbruk
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:133, Doctoral thesis, 2009) -
Læreres vekting av uteskolens innhold
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres vektlegging av ulike aspekter ved demokrati- og medborgerskapsopplæring
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen LK20 ble innført i norske klasserom høsten 2020, var det med et tilsynelatende økt fokus på demokrati og medborgerskap. Sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring utgjør disse de ... -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
(Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ...