Læreres vurdering i et praksisfellesskap: en kasusstudie av seks læreres vurdering av to elevtekster
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Description
Min studie er forankret i sosiokulturell læringsteori, hvor jeg ser på vurdering som reflekterende praksis. Dialogen mellom lærere vil være det som primært ligger til grunn for min studie, og vurderingsdialogen vil være analyseenheten for mitt prosjekt. I teorikapittelet går jeg nærmere inn på hva dette innebærer. Målet med oppgaven er å se nærmere på seks læreres vurderingsdialog av to konkrete elevtekster, og slik få bedre innsikt i hvordan lærere vurderer elevtekster i et praksisfellesskap. På sikt vil målet være å bli tryggere i min egen vurderingspraksis, noe som både omfatter deltakelse i vurderingsdialoger med kollegaer og evne til å utale meg om tekstkvalitet. På grunnlag av dette har jeg utarbeidet følgende problemstilling for min oppgave: Hvordan vurderer seks lærere to elevtekster i en vurderingsdialog? Problemstillingen legger opp til ulike besvarelser og belysninger, jeg har derfor formulert to forskningsspørsmål for å avgrense oppgaven: • Hvilke tekstaspekt legger lærerne vekt på når de i fellesskap vurderer de to elevtekstene? • Hva kjennetegner lærernes vurderingsdialog? Mitt første forskningsspørsmål omhandler vurderingsdialogens innhold; hvilke aspekt ved tekstene de fokuserer på i vurderingen. Dette vil også være det spørsmålet som vil få mest plass i analysen. Det andre forskningsspørsmålet vil omhandle vurderingsdialogens form; hva som kjennetegner lærernes vurderingsdialog. Dette forskningsspørsmålet vil få mindre plass i analysekapittelet. Vurderingsdialogens form vil likevel bli drøftet underveis, og de sentrale funnene vil bli samlet i drøftingskapittelet. Ved å vise et eksempel på hvordan et utvalg lærere sammen diskuterer konkrete elevtekster, vil dette forhåpentligvis gi meg et grunnlag for refleksjon rundt og innsikt i vurderingsdialogen som praksis