• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreres vurdering i et praksisfellesskap: en kasusstudie av seks læreres vurdering av to elevtekster

Sæter, Mette Gussiås
Master thesis
Åpne
Sæter2017.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455639
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1394]
Beskrivelse
Min studie er forankret i sosiokulturell læringsteori, hvor jeg ser på vurdering som reflekterende praksis. Dialogen mellom lærere vil være det som primært ligger til grunn for min studie, og vurderingsdialogen vil være analyseenheten for mitt prosjekt. I teorikapittelet går jeg nærmere inn på hva dette innebærer. Målet med oppgaven er å se nærmere på seks læreres vurderingsdialog av to konkrete elevtekster, og slik få bedre innsikt i hvordan lærere vurderer elevtekster i et praksisfellesskap. På sikt vil målet være å bli tryggere i min egen vurderingspraksis, noe som både omfatter deltakelse i vurderingsdialoger med kollegaer og evne til å utale meg om tekstkvalitet. På grunnlag av dette har jeg utarbeidet følgende problemstilling for min oppgave: Hvordan vurderer seks lærere to elevtekster i en vurderingsdialog? Problemstillingen legger opp til ulike besvarelser og belysninger, jeg har derfor formulert to forskningsspørsmål for å avgrense oppgaven: • Hvilke tekstaspekt legger lærerne vekt på når de i fellesskap vurderer de to elevtekstene? • Hva kjennetegner lærernes vurderingsdialog? Mitt første forskningsspørsmål omhandler vurderingsdialogens innhold; hvilke aspekt ved tekstene de fokuserer på i vurderingen. Dette vil også være det spørsmålet som vil få mest plass i analysen. Det andre forskningsspørsmålet vil omhandle vurderingsdialogens form; hva som kjennetegner lærernes vurderingsdialog. Dette forskningsspørsmålet vil få mindre plass i analysekapittelet. Vurderingsdialogens form vil likevel bli drøftet underveis, og de sentrale funnene vil bli samlet i drøftingskapittelet. Ved å vise et eksempel på hvordan et utvalg lærere sammen diskuterer konkrete elevtekster, vil dette forhåpentligvis gi meg et grunnlag for refleksjon rundt og innsikt i vurderingsdialogen som praksis
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit