Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7747-7766 of 14047
-
LYDEN AV ROCKHEIM - Formidling av lyd som immateriell kulturarv ved bruk av digitale verktøy på museum.
(Bachelor thesis, 2019)ABSTRACT Formidling av immateriell kulturarv har fått en større plass i museenes formidlingspraksis, men flyktigheten i det immaterielle er en utfordring for museene. Jeg vil i denne oppgaven se på bruken av digitale ... -
Lyrisk kompleksitet i antropocen. Ein formorientert, berekraftig litteraturdidaktikk
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Med utgangspunkt i Inger Hagerups dikt «Kvelden lister seg på tå» utforskar artikkelen moglegheitene for ein berekraftig litteraturdidaktikk som legg vekt på kompleksitet og uhygge. Teoretisk lener artikkelen seg på omgrepet ... -
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet ... -
Lytting i lederskap - « Det handler om mer enn å høre »: En kvalitativ intervjustudie av lederes opplevelse av lytting i utøvelse av lederskap
(Master thesis, 2013)The art and skill of listening can have great potential as a leadership capacity to develop, in a world with increasing demands and complexity in response to our challenges of global sustainability. The study found that ... -
Læraren som ressurs - Ein kvalitativ studie retta mot læraren som ressurs i eit psykisk helsefremjande perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien har intensjon om å rette søkelyset mot lærarrolla i eit psykisk helsefremjande perspektiv. Med fagfornyinga og implementeringa av det tverrfaglege kjerneelementet folkehelse og livsmeistring som bakteppe, ... -
Lærarens blikk på legitimering av musikkfaget
(Master thesis, 2023)I denne oppgåva kikar eg nærare på musikklærarar sine opplevingar av, og erfaringar med musikkfaget i ungdomsskulen. Fokuset i oppgåva er på framstilling samt analyse av legitimeringsdebatten, kopla til datamaterialet frå ... -
Lærarinnspel knytt til elevargumentasjon i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt lærar sine innspel på elevar sitt arbeid med argumentasjon i matematikk. Hensikta har vore å studere kva slags innspel som utviklar og betrar elevane sine argumentasjonar på mellomsteget. For å ... -
Lære hele livet - Subjektsposisjoner i dagens utdanningspolitikk
(Master thesis, 2019)Livslang læring har vært et fokus i norsk utdanningspolitikk siden tidlig på 1970-tallet. Flere studier viser imidlertid at betydningen av begrepet og virkningene det har hatt for befolkningen i samfunnet har endret seg ... -
Læreboka som støtte for muntlighetsopplæring
(Master thesis, 2022)Norskfaget er ett av fagene som har et særlig ansvar for utviklingen av elevenes muntlige ferdigheter. Til tross for dette ansvaret, viser imidlertid forskningen at det i stor grad er muntlig aktivitet som får plass i ... -
Lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærebokanalyse av Eureka! 10 og Tellus 10
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse av temaet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya
(Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av norske lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen er: Hvilken forståelse gir norske lærebøker i samfunnsfag om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya? Lærebøkene ... -
Lærebøker - prinsippers beste venn?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebøker fremstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
Lærebøkers framstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
Lærebøkers fremstilling av Midtøsten fra 80-tallet og frem til i dag
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærehemmende atferd i skolen
(Master thesis, 2011) -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ...