Lærebøker fremstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler påvirker nervesystemet og helsen. Da mye av dagens undervisning blir påvirket av lærebøkene som brukes, er det relevant å undersøke lærebøkers framstilling av temaet. På bakgrunn av dette har vi følgende problemstilling:
Hvordan framstilles sammenhenger mellom rusmidler, nervesystemet og helse i lærebøker brukt på ungdomstrinnet?
For å kunne beskrive og analysere lærebøkers framstilling er det brukt en kvalitativ innholdsanalyse, som er basert på White & Marsh (2006) sin modell. Datamaterialet er lærebøker i naturfag fra Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal forlag. Selve analysen er tredelt, hvor vi har undersøkt hvordan lærebøkene framstiller 1) sammenhenger mellom rusmidler, nervesystemet og helse, 2) detaljnivået i de faglige sammenhengene og 3) ulike holdninger til rusmidler.
Gjennom empiriske funn og diskusjon fremkommer det for det første at samtlige lærebøker presenterer en helhetlig sammenheng mellom de tre faktorene rusmidler, nervesystemet og helse, noe som kan gjøre at bøkene bidrar til dybdelæring. For det andre, når det kommer til hvor detaljert lærebøkene framstiller de faglige sammenhengene, skiller Naturfag 10 fra Cappelen Damm seg ut med beskrivelser på et dypere detaljnivå, noe som kan bidra til en bedre systemforståelse. Til slutt skiller Naturfag 10 seg også ut når det kommer til holdninger, da de i større grad enn de andre lærebøkene evner å fremstille de positive effektene ved rusmidler i tillegg til de negative effektene. Noe som kan være hensiktsmessig for en troverdig rusforebyggende undervisning. Basert på resultatene mener vi at alle bøkene har en framstilling som kan bidra til en kompetanse som er i tråd med læreplanen, noen i større grad enn andre.