Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7767-7786 of 14049
-
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Lærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2021)Lærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Læreplananalyse av norsk og japansk læreplan i naturfag - En sammenlikning av den norske og den japanske læreplanen med henblikk på overenstemmelse mellom læreplanmål og kompetansenivåene i TIMSS-undersøkelsen 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en analyse av den norske og japanske læreplanen opp mot kompetansenivåer i TIMSS-undersøkelsen fra 2011. Japan skårer høyt i naturfag i internasjonale studier og Norge ligger rundt midten av skalaen. ... -
Læreplananalyse av norsk og kanadisk læreplan i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Canada og Norge er land med ulike styringsdokumenter for utdanningssystemene sine. Canada bruker curriculum som er en mer omfattende og detaljert læreplan enn den vi bruker i Norge. Dette fører til at det er mange ulikheter, ... -
Læreplanens differens: Formidling av læreplanen til skolepraksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:200, Doctoral thesis, 2005)Læreplanens betydning og meningsinnhold for skolepraksis vil som vist måtte avgjøres av skolens personale. Skal læreplanen gis betydning i skolepraksis, kreves det derfor først og fremst at den tas i bruk av lærerne, at ... -
Læreplanens tilrettelegging for elevers kompetanse om vaksinering
(Bachelor thesis, 2021) -
Læreplaners framstilling av samer i et historisk perspektiv.
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreplanforståelse i praksisfellesskapet - Med fokus på samarbeid ved Helse- og oppvekstfag Vg1
(Master thesis, 2016)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ studie som ser på samarbeidet med læreplanen ved Helse- og oppvekstfag Vg1. Undersøkelsen tar utgangspunkt i teori fra Wenger (2015) og intervju som er utført våren 2016. Jeg har ... -
Læreplanrevisjon : det nye hovedområdet Utforskeren i læreplanen i samfunnsfag : bakgrunn og betydning for geografi på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)At the start of the 2013-2014 school year, the revised subject curricula of Natural Science, Norwegian, English, Mathematics and Social Studies in the National Curriculum for Knowledge Promotion (LK06) was in place. The ... -
Læreplanverket som Allmenndannande
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er først og fremst retta mot temaet danning, og eg valde å sjå danning i relasjon til det norske læreplanverket. Det teoretiske- danningsperspektivet som vart valt som utganspunkt i analysen var Wolfgang ... -
Lærer - elev - relasjon i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven handler om lærer – elev – relasjon, der det er gjort en undersøkelse av hvordan en lærer arbeider for å skape gode relasjoner til sine elever. For å skaffe informasjon om emnet har det blitt benyttet ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer med hud, hår og hjerte
(Master thesis, 2019)Temaet for denne masteroppgaven omhandler læreres opplevelser med vold og trusler. Utgangspunktet for oppgaven er et kvalitativt forskningsdesign bestående av 8 dybdeintervjuer med lærere som jobber i ungdomsskolen. ... -
Lærer vi nå? : en kvalitativ studie av Tren Tanken-strategier i geografiundervisningen
(Master thesis, 2015)Teaching Thinking is a series of motivating and exciting teaching strategies that are based on activity amongst pupils as well as directions given by the teacher. The social-constructivist view on knowledge production ... -
Lærer-elev-relasjon,feedback, motivasjon og læring i kroppsøving - En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere kan bygge gode relasjoner til elevene sine, og videre bruke denne til å gi feedback som motiverer og bidrar til læring, samt elevenes opplevelse av lærer-elev-relasjonen, og lærernes bruk av feedback for å motivere og bidra til læring
(Master thesis, 2018)Dette masterprosjektets formål var å vise hvordan lærere ut ifra teori og forskning, læreres meninger og erfaringer, samt elevenes opplevelser og meninger, kan bygge en god relasjon til elevene sine, og hvordan lærerne kan ... -
Lærer-elev-relasjon: En klasseromstudie av en lærer og hennes elever på 4. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2017)