Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5583-5602 av 14019
-
Hvilken forståelse har elever av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra?
(Master thesis, 2019)Denne studien tar for seg elevers forståelse av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra. Med utgangspunkt i tidligere forskning ble det utformet et spørreskjema, som var utformet for å ... -
Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om atferd barn kan vise eller uttrykke, som voksne opplever som utfordrende, dermed ordlyden utfordrende atferd. Målet med forskningen var å kartlegge og redegjøre hvordan barnehagelærere forstår ... -
Hvilken grad av struktur bør det være i møte med barn på barnevernsinstitusjon?
(Bachelor thesis, 2023)Problemstillingen i oppgaven er «Hvilken grad av struktur bør det være i møte med barn på barnevernsinstitusjon?» Struktur er definert som grensesetting, rutiner og regler. Oppgaven er rettet mot det miljøterapeutiske ... -
Hvilken handlingskompetanse har elever i videregående skole til klimaendringer?
(Master thesis, 2020)Sammendrag Høsten 2020 trer de nye læreplanene i kraft. Bærekraftig utvikling utgjør et av de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen. Et av målene med utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) er å ruste elevene til å leve ... -
Hvilken innvirkning kan implementeringen av "De utrolige årene" få for barnehagens praksis?
(Master thesis, 2014) -
Hvilken karakter fikk du?
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven retter ett blikk mot karakterer i et vurdering for læring-perspektiv. Den vil gi innsikt i hvilke utfordringer lærere har ved bruk av karakterer i vurderingen. Dette kommer frem gjennom lærernes svar, ... -
Hvilken kunnskap har gutter og jenter i astrofysikk når de går i 9.trinn?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvilken relevans har en emosjonsfokusert tilnærming når det gjelder å møte ungdommers opplevelser av sinne, skam og frykt på omsorgsinstitusjoner?
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg drøftet relevansen en emosjonsfokusert tilnærming har for ungdommer som bor i omsorgsinstitusjoner når det gjelder deres opplevelser av sinne, frykt og skam. En emosjonsfokusert tilnærming kan inngå ... -
Hvilken rolle spiller den ekte relasjonen for prediksjon av utfall i psykoterapi? : en regresjonsanalyse av pasienter ved universitetsklinikken på NTNU
(Master thesis, 2016)Den ekte relasjonen antas å bidra til bedre utfall i terapi (Coco, Gullo, Prestano, & Gelso, 2011; Fuertes et al., 2007; Gelso et al., 2012), men det er en mangel på empiriske studier som bruker validerte utfallsmål. Denne ... -
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
Hvilket innhold, form og effekt har barnevernets bruk av råd og veiledning?
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om hjelpetiltaket råd og veiledning. Gjennom litteraturstudien har jeg lest og satt meg inn i relevant forskning knyttet til bruken av hjelpetiltaket. Problemstillingen drøftes ved å se på ... -
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?: En studie av flerspråklighet hos to barn med cochleaimplantat
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Jeg har mitt arbeid i en barnehage der det går barn som har nedsatt hørsel av ulik type og grad samt hørende barn som skal lære tegnspråk fordi de har døve i sin nære familie. Barnehagen er tilsluttet et statlig ... -
"Hvis ansiktet er skittent, ikke vask speilet" - Litterære koblinger mellom raplyrikk, romantikken og realismen, i lys av rapperen Yasin
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i læreplan og kompetansemål har jeg i denne masteroppgaven undersøkt hvordan elevers tekstkultur og samtidstekster kan knyttes til den nasjonale kulturarven, gjennom å bruke de nyere tekstene som inngang ... -
Hvis det er et ønske om at lærere skal ta i bruk mer natur så må dem nok endre på lærerutdanninga
(Master thesis, 2022)I denne studien undersøker jeg problemstillingen «Hvordan møter lærerstudenters forventninger til praksis av uteskole, naturfaglæreres erfaringer med uteskole?». Studien har et fenomenologisk design som har til hensikt ... -
”Hvis det er noe vi ikke får lov til, så sniker vi oss til det!”: Perspektiver på fritid og barns muligheter til å skape alternative fluktlinjer
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:140, Doctoral thesis, 2008) -
Hvis det sitter en ekstremist i klasserommet - ville læreren merket det?
(Master thesis, 2019)Målet med dette prosjektet er å belyse hvordan skolen fungerer som forebyggingsarena for radikalisering og voldelig ekstremisme. Det finnes noe forskning på skolens rolle i forbindelse med det forebyggende arbeidet, men ... -
"Hvis det var noe jeg lurte på så gikk jeg jo heller til de på teamet mitt" - En kvalitativ studie av nyutdannede læreres erfaringer med mentorordningen til Trondheim kommune.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er nyutdannede læreres opplevelser av mentorordningen til Trondheim kommune. Studien har et kvalitativt forskningsdesign som er forankret i fenomenologiske prinsipper. Utgangspunktet for denne ... -
”Hvis du bare har tenkt på det tekniske, så har du kanskje ikke vært så bevisst på hvordan du holdt på” - En studie av hvordan innsikt i et teknologiteams opplevelse av å lære om gruppeprosess, kan bidra til å heve grupperådgivers veiledningskompetanse
(Master thesis, 2018)Denne oppgavens tema er teknologiteams opplevelse av det å lære om gruppeprosess, samt kompetanseheving av grupperådgivere. Studiens mål er å heve grupperådgivers veiledningskompetanse i arbeid med teknologiteam, ved å ...