Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3366-3385 of 14049
-
En hverdag styrt av smartklokka? En "mixed methods"-studie av self-tracking blant norske brukere"
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker fenomenet self-tracking blant norske smartklokkebrukere og ser på hvordan teknologien og de genererte dataene påvirker brukernes hverdag. Oppgaven tar utgangspunkt i den økende tilgjengeligheten ... -
En hverdag uten en meningsfull aktivitet I ventetiden på hjelp og i en periode med koronatiltak
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å se nærmere på hvilke konsekvenser lang ventetid på hjelp har for ungdommer. Også hvordan korona påvirket behandlingstilbudet og hvordan koronatiltakene generelt påvirket de yngre. Dette har tilfelles ... -
En i mengden, men ikke usynlig
(Bachelor thesis, 2019) -
En innholdsanalyse av utvalgte norske begrepstester - Kartlegging av grunnleggende begreper viktige i begynneropplæringen i matematikk, sett i et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv
(Master thesis, 2020)Formålet med studien har vært å bli bedre kjent med utvalgte begrepstester som kartlegger elevers grunnleggende begreper. Med dette siktes til analysebegreper som, ut fra et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv, ... -
En integrert tilnærming til rådgivning i skoleverket
(Master thesis, 2020)Skolens rådgivningstjeneste er i stadig endring, og mål og mening med tjenesten har variert i takt med samfunnets utvikling for øvrig. I dag er det eksplisitt fastsatt og lovgitt at rådgivningstjenesten skal ha et helhetlig ... -
En introduksjon til emulering i arkivet: Om reproduksjon av hard- og softwareteknologi sitt potensiale som løsning i digital langtidsbevaring
(Bachelor thesis, 2019)Emulering er en utbredt løsning for bevaring av retrodatamaskinsystemer og videospillkonsoller. Mindre nevnt er potensialet som bevaringsløsning for digitalt skapte dokumenter i arkivet. Denne artikkelen er skrevet som en ... -
En investering i globale medborgere?
(Master thesis, 2020)I en globalisert og mangfoldig verden er det nødvendig å gi unge borgere verktøy for å håndtere interkulturelle situasjoner og møter. Til en viss grad har ungdomsutveksling blitt presentert som en løsning på problemer som ... -
En kamp om nasjonale grensedragninger: Globaliseringsprosessen som grunnlag for en ny politisk skillelinje i Norge?
(Master thesis, 2022)Framveksten av en ny politisk skillelinje i kjølvannet av de kulturelle og økonomiske spenningene ved globaliseringsprosessen har fått mye oppmerksomhet i statsvitenskapen de siste årene. Dette er en motsetning mellom ... -
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
(Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram
(Research report, 2021)Denne rapporten bygger på en undersøkelse av virkningene av tre sentrale tiltak for kjønnsbalanse i forskning ved NTNU; startpakker for nylig ansatte kvinner i faste vitenskapelige stillinger, kvalifiseringsstipend for ... -
En kasusstudie av endring i affektbevissthet gjennom et terapiforløp - Sinnets Kraft
(Master thesis, 2019)Denne kasusstudiens formål er å forstå endringer i affektbevissthet som følge av et terapiforløp, hos ei jente med internaliserende vansker. Tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) ble brukt som behandlingsmetode, ... -
En kasusstudie som undersøker om en ekstern aktør i en autentisk kontekst kan fremme bærekraftskompetanser hos elever.
(Master thesis, 2022)Forskning sier at elever ofte kan få stort læringsutbytte når det gjennomføres uteskole eller undervisning utenfor klasserommet(Sinnes, 2021). I 2012 lagde kunnskapsdepartementet en revidert strategi for utdanning for ... -
En komparativ analyse av ulike strategier for endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne masteroppgaven er å redegjøre for hvordan to ulike tilnærming til å endre Statens vegvesen, eksemplifisert med Innovasjons – og Effektiviseringsprogrammet, har gitt ulik endringseffekt. For å belyse ... -
En kontekstualisering og kritisk lesning av Hamlin & Wynn (2011)
(Bachelor thesis, 2022)Hamlin & Wynn (2011) har presentert spedbarn i alderen 3, 5, og 9 måneder for et «moralsk dukketeater» som utspiller både antisosiale- og prososiale interaksjoner. Med utgangspunkt i resultatene fra et valg-paradigme dras ... -
En kritisk analyse av Skinner’s «Selection by Consequences», med fokus på operant seleksjon og evolusjon
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Selection by Consequences blir gjennomgått fra et kritisk ståsted, sett fra et evolusjonært perspektiv. Konseptet om operant seleksjon lider av at arvemekanismen om overførsel fra foreldre til avkom ikke er tydelig definert, ... -
En kritisk dialog mellom NOU:2014: Elevenes læring i fremtidens skole - Et kunnskapsgrunnlag og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk
(Master thesis, 2015)I Juni 2013 nedsatte Regjeringen ved Kongelig resolusjon et utvalg, det såkalte Ludvigsen utvalget, for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Utvalget kom høsten ... -
En kritisk diskursanalyse av "Rettferd for de handicappede": En nasjons karat måles etter de hensyn som vises de svakestes krav på likeverd (skolen 1966:96)
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er skrevet som siste del i en utdannelse innenfor spesialpedagogikk. Temaet er funksjonshemming og oppgaven er linket til fortiden. På samme måte som at synet på og forståelsen av funksjonshemming kan ... -
En kritisk diskursanalyse av det spesialpedagogiske systemet i norsk grunnskole
(Master thesis, 2019)Fokuset i denne studien er rettet mot en tematikk som med jevne mellomrom preger debatten om norsk skole: det spesialpedagogiske systemet i norsk grunnskole. Tematikken har flere ganger blitt satt på dagsorden og diskutert ... -
En kritisk diskursanalyse av konstrueringen og legitimeringen av pedagogiske identiteter i det norske utdanningssystemet
(Master thesis, 2019)I Norge har vi bred politisk enighet om å ivareta prinsippet om en inkluderende skole. Opplæringsloven paragraf § 1-1 viser at i tillegg til faglig kunnskap skal også opplæringen bidra til dannelse. Når det er sagt ser vi ...