En integrert tilnærming til rådgivning i skoleverket
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784671Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Skolens rådgivningstjeneste er i stadig endring, og mål og mening med tjenesten har variert i takt med samfunnets utvikling for øvrig. I dag er det eksplisitt fastsatt og lovgitt at rådgivningstjenesten skal ha et helhetlig perspektiv på rådsøkeren. Det eksisterer imidlertid lite forskning omkring hvordan fenomenet utspiller seg i realiteten. Denne studiens tema er derfor basert på en integrert tilnærming til rådgivning, som beskriver en helhetlig måte å imøtekomme rådsøkeren på. Formålet med studien har således vært å undersøke hvordan en integrert tilnærming til rådgivning belyses i skoleverkets styringsdokumenter. På denne måten har studien hatt i hensikt å utvikle kunnskap og fokus på hvordan rådgivere i skoleverket kan omfavne tilnærmingen og tilpasse den til eget bruk i praksis. Problemstillingen har blitt undersøkt på bakgrunn av en kvalitativ dokumentanalyse av dokumenter som virker regulerende for dagens rådgivningstjeneste. Videre ble en tematisk analyse benyttet for å analysere studiens funn, som ble organisert i fire overordnede kategorier: 1) vekst og utvikling, 2) rådgiveren som koordinator, 3) mennesket i relasjon og 4) kontinuitet og sammenheng. På grunnlag av disse funnene drøftes hvordan rådgivningen er ment å ha rådsøkeren i sentrum, ved å ta hensyn til rådsøkerens egne forutsetninger, bakgrunn og aktuelle livssituasjon, rådsøkerens indre verden, samt hvordan sosiale og profesjonelle rammefaktorer kan ha innvirkning på individet. Studien konkluderer med at samtlige aspekter av den integrerte tilnærmingen til rådgivning belyses og omtales i styringsdokumentene. Samtidig påpekes det her at hver enkelt skole i stor grad har myndighet til selv å organisere rådgivningstjenesten, og at det i praksis kan være store forskjeller på hvordan rådgivningen utøves i realiteten. Studien tar også for seg noen utfordringer som rådgivningstjenesten står overfor i henhold til å benytte en integrert tilnærming til rådgivning i skoleverket, som resultat av mangel på ressurser som tid og kompetanse.
Nøkkelord: Kvalitativ studie, dokumentanalyse, integrert tilnærming, rådgivning, skole. The school counseling service is constantly changing, and the goals and meaning of the service have varied in line with the development of society at large. Today, it is explicitly stated and legislated that the counseling service should have a comprehensive perspective on the person seeking counseling. However, little research exists on how the phenomenon unfolds in reality. The theme of this study is therefore based on an integrated approach to counseling, which describes a comprehensive way of accommodating the counselor. The purpose of the study has been to examine how an integrated approach to counseling is illustrated in the school's management documents. In this way, the study has been intended to develop knowledge and focus on how school counselors can embrace the approach and adapt it to their own use in practice. The issue has been investigated on the basis of a qualitative document analysis of documents that regulate the counseling service. Furthermore, a thematic analysis was used to analyze the study's findings, which were organized into four overarching categories: 1) growth and development, 2) the counselor as coordinator, 3) the person in relationship and 4) continuity and context. On the basis of these findings, it is discussed how counseling is intended to have the person seeking counseling at the center, taking into account the individuals own assumptions, background and current life situation, the inner world, and how social and professional frameworks can affect the individual. The study concludes that all aspects of the integrated approach to counseling are elucidated and discussed in the management documents. At the same time, it is pointed out here that each school has a great deal of authority to organize the counseling service itself, and that it therefore can be major differences in how the counseling is practiced. The study also addresses some of the challenges that the counseling service faces in using an integrated approach to counseling in the school system, as a result of a lack of resources such as time and expertise.
Keywords: Qualitative study, document analysis, integrated approach, counseling, school.