En kontekstualisering og kritisk lesning av Hamlin & Wynn (2011)
Abstract
Hamlin & Wynn (2011) har presentert spedbarn i alderen 3, 5, og 9 måneder for et «moralsk dukketeater» som utspiller både antisosiale- og prososiale interaksjoner. Med utgangspunkt i resultatene fra et valg-paradigme dras konklusjonen at spedbarn foretrekker prososiale over antisosiale, samt at denne preferansen innkapsles i handlingens sosiale natur (Hamlin & Wynn, 2011). Denne konklusjonen støtter tidligere antakelser om prososiale preferanser (Kuhlmeier et al., 2003; Hamlin et al., 2007). Resultatene fra Hamlin & Wynn (2011) er forsøkt replikert både med hell (Scola et al., 2015; Hamlin et al., 2011) og uten hell (Nighbor et al., 2017; Salvadori et al., 2015). Hamlin & Wynn (2011) har dannet grobunn for en mengde av videre empirisk testing, er det er derfor høyst relevant å vurdere innholdet til den originale studien. Dette gjøres gjennom oppgavens problemstilling, «I sammenheng av eksperimentell forskning om spedbarns sosiale evaluering; hvordan kan vi forstå Hamlin & Wynns (2011) teoretiske og empiriske bidrag?».