Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 14001-14020 av 14054
-
Å vere i strid for eige vitnemål: ein fenomenologisk hermeneutisk studie av korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tids erfaring med psykiske lidingar
(Master thesis, 2010)Dette er ein fenomenologisk hermeneutisk studie om korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tidserfaring med psykiske lidingar. Studien er gjennomført med kvalitative ... -
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å vinne verdighet fra mennesker som ikke forstår deg
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2100-12-31 -
Å vokse opp med et omsorgsfullt hjerte
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningsstudien har vært å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer elever i videregående undervisning i livsmestring?» Dette er utforsket gjennom kvalitative intervju med seks elever i videregående ... -
Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende: En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:24, Doctoral thesis, 2010) -
Å være en selvfølge i barnehagen. En kvalitativ studie av hvordan barn med funksjonsnedsettelse blir inkludert av barn og ansatte i barnehagen.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan barn med funksjonsnedsettelse ble inkludert i barnehager, av barn og ansatte. Observasjoner og intervju ble gjennomført i to ulike barnehager. I barnehage 1 var det ett ... -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ... -
Å være i konflikt med skolen - komplekse mobbesaker med utgangspunkt i foreldres erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens har søkt å finne ut hva foreldre for barn har vært utsatt for mobbing, erfarer at bidrar til konflikt i sitt samarbeid med skolen i komplekse mobbesaker. Da opplæringsloven §9-A (1998) ble revidert i 2017, ... -
Å være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer
(Master thesis, 2018)Denne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet ... -
Å være mor - En utstillingssamtale på kunstmuseet om moderskap
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven belyser hvordan kunsterfaring og kunstsamtale kan bidra til voksne menneskers gjenkjennelse, erkjennelse og identitet. I samarbeid med Trondheim kunstmuseum ble en barselgruppe invitert til utstillingssamtale ... -
Å være søsken til et barn med spesielle behov : en komparativ studie av psykisk helse hos barn som har søsken med og uten en medfødt funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2015)Objektiv: Denne studien hadde til hensikt å undersøke psykologiske konsekvenser ved det å vokse opp med søsken som har en funksjonsnedsettelse. Norske barn og unge (n = 80) ble sammenlignet på bakgrunn av funksjonsevne ... -
Å være til stede i mulighetsrommet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av det åpne skolerommet
(Master thesis, 2010)Mitt utgangspunkt i denne studien er et interaksjonsperspektiv mellom pedagogikken og det menneskeskapte miljøet, som bygger på en grunnleggende antakelse om at det eksisterer et samspill mellom det fysiske rommet og de ... -
Å være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap ... -
Å være ung i Kristiansund - og kanskje voksen i fremtiden?
(Master thesis, 2023)Norge står ovenfor flere demografiske utfordringer. Urbanisering, sentralisering og en aldrende befolkning medfører bekymring, særlig for distriktene som opplever nedgang i befolkningen. Også små- og mellomstore byer vil ... -
Å være, eller ikke være engasjert i jobben sin - En kvalitativ studie av jobbengasjement blant ansatte i en driftorganisasjon innen produksjon av olje og gass
(Master thesis, 2015)SAMMENDRAG Introduksjon: Åtte informanter, ansatt i et av Norges ledende selskap innenfor produksjon av olje og gass, ble intervjuet om hva som var av betydning deres opplevelse av jobbengasjement. Den tradisjonelle ... -
Åndelighet, mening og tro i rådgivningssamtaler
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske opplevelser rådgivere sitter med knyttet til samtaler omkring åndelighet, mening og tro i rådgivning. Hovedfokuset i oppgaven omhandler muligheter og utfordringer ... -
Åpen linje
(Master thesis, 2015)ÅPEN LINJE omhandler fenomenet empatisk lytting innenfor en leders arena. Empatisk lytting betyr først og fremst å kunne lytte med forståelse til en annen persons opplevelser. Problemformuleringen er: Hvordan opplever ... -
Åpenhet i et "åpent" samfunn - En intervjustudie om hvordan fem fagpersoner opplever åpenhet om selvmord
(Master thesis, 2019)Åpenhet i et «åpent» samfunn. I dette masterprosjektet har jeg sett på åpenhet rundt selvmord, og jeg har intervjuet fem personer med profesjonell og/eller personlig erfaring med selvmord. Gjennomføringen av intervjuene ...