Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13530-13549 av 14024
-
Vulnerable homes on the move
(Journal article; Peer reviewed, 2022)In a world of rampant inequality, when millions seek out better futures elsewhere, this introduction situates critical experiences of dwelling within recent debates on home and migration. Seeing vulnerability as an active ... -
Vurdering av andrespråkstekster: normprosjektets forventningsnormer som verktøy for læringsfremmende vurderinger
(Master thesis, 2017) Hvordan kan Normprosjektets forventningsnormer nyttes for å bidra til læringsfremmende vurderinger av andrespråkstekster? Underspørsmål: Hvilke utfordringer kan bruken av slike eksplisitte normer by på i vurdering ... -
Vurdering av elevers kompetanse i geografifaget : en kvalitativ studie av geografilæreres vurderingspraksis
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven undersøker jeg geografilæreres vurderingspraksis i den videregående skole, og problemstillingen er: Hvordan vurderer geografilærere elevers kompetanse i faget – og er vurderingspraksisen koblet til ... -
Vurdering av læreboken Terra Mater : en studie av hvordan geofag X læreboken gjenspeiler Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2016)In Norway, textbooks have traditonally played an important role as a teaching resource. Research has shown that 70 – 90 percent of teaching is controlled by the subject textbook in stead of the subject curriculum. There ... -
Vurdering av lærebøker i geografi - En studie av hvordan tre lærebøker tar for seg kjerneelementet Bærekraftig utvikling og globalisering
(Master thesis, 2022)I august 2020 tredde Kunnskapsløftet 2020 i kraft i den norske skolen. Dette er et nytt læreplanverk gjeldende for grunnskolen og videregående utdanning. Temaet bærekraftig utvikling har her fått en sentral plass både i ... -
Vurdering av muntlige ferdigheter som didaktisk utfordring i norskfaget
(Master thesis, 2013-08-13) -
Vurdering av muntlighet: En kvalitativ undersøkelse om vurdering av muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2022)Muntlighet er lite forsket på sammenlignet med andre ferdigheter i norskfaget. Når det gjelder vurdering av muntlige ferdigheter på barneskolen er det ikke mye å finne i forskningsfeltet, da det meste av vurdering er ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av romlige mønstre i Stavanger Kommune ved bruk av skadedata og multivariat regresjon - En GIS studie
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven utforsker romlige mønstre vedrørende intensiteten av hendelser og erstatningsutbetalinger knyttet til vannskader i Stavanger Kommune. Hot spots som ble identifisert, svarte på spørsmålet om hvor, mens de ... -
Vurdering for læring i kroppsøving på barneskolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg tatt for meg vurdering i kroppsøvingsfaget på barneskolen. Gjennom ulike praksisperioder har jeg sett at det blir gitt vurderinger i både norsk, engelsk og matematikk, men aldri i kroppsøving. Min ... -
Vurdering for læring i kroppsøving: En litteraturstudie om læringsfremmende vurderingspraksis fra et lærer- og elevperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Vurdering for læring (VfL) har de siste årene fått økt oppmerksomhet og blitt et satsingsområde i norsk skole. En viktig del av formålet med vurdering i fag er å fremme læring, og forskningslitteraturen tyder på at det å ... -
Vurdering for læring: Indre motivasjon, motivert atferd og skolens målstruktur
(Master thesis, 2014) Vurdering for læring skal realisere Kunnskapsløftets målsetting om økt læring for alle elever, og det finnes en rekke studier som peker på at vurdering for læring har en læringsfremmende effekt. Mindre ... -
Vurdering for motivasjon
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har det blitt undersøkt på hvilke måter karakterer kan påvirke ungdomsskoleelevers motivasjon. Undersøkelsen er basert på hva tre elever på åttende trinn mener om å gå på en skole der de kun får karakterer ... -
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
(Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i KRLE: Dokumentanalyse av et undervisningsopplegg i KRLE
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er vurdering i KRLE. Denne oppgaven har som mål å se på ulike vurderingsformer man kan ta i bruk i en undervisningstime. Jeg skal undersøke følgende problemstilling: «Hvilke muligheter og utfordringer ... -
Vurdering i kroppsøving – til fordel for enkelte?
(Master thesis, 2020)Hensikt: Vurderingspraksis i kroppsøving er viet stor oppmerksomhet de siste årene. Forskningen som er gjort på temaet er i hovedsak basert på kvalitativ metode med lærerperspektiv. Denne studien har til hensikt å undersøke ... -
Vurdering i kroppsøving: Lærers perspektiv på kropp ved sluttvurdering
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med studiet har vært å undersøke læreres meninger, tanker, erfaringer og praksiser knytte til kropp og vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan lærere forstår kropp i kroppsøvingsfaget og ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ...