Vurdering av elevers kompetanse i geografifaget : en kvalitativ studie av geografilæreres vurderingspraksis
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg geografilæreres vurderingspraksis i den videregående skole, og problemstillingen er: Hvordan vurderer geografilærere elevers kompetanse i faget – og er vurderingspraksisen koblet til vurderingskulturen som ’vurdering for læring’ oppfordrer til?
Problemstillingen er todelt, der jeg i den første delen vil undersøke hvordan geografilærere vurderer elevers kompetanse i faget. I andre del vil jeg diskutere om vurderingspraksisen til geografilærerne er koblet opp mot vurderingskulturen som den nasjonale satsingen vurdering for læring oppfordrer. Dette danner videre grunnlag til en ny diskusjon om utfordringer og muligheter ved å anvende vurdering for læring i geografi - er det i hele tatt mulig å gjennomføre en slik vurderingskultur fullt ut i faget?
For å sette den teoretiske rammen for oppgaven vil det bli gjort rede for generell teori og tidligere forskning om tema. Satsingen vurdering for læring er sentral når problemstillingen skal besvares, og har derfor fått en viktig plass i oppgaven.
Problemstillingen har blitt belyst ved bruk av en kvalitativ metodetilnærming. Datainnsamlingen har foregått ved bruk av dybdeintervju, herunder har fem geografilærere beskrevet hvordan de vurderer elevers kompetanse i faget. Med utgangspunkt i problemstillingen har datamaterialet blitt diskutert opp mot teori om tema.
Analysen av datamaterialet viser at lærerne praktiserer vurdering av elevers kompetanse med bruk av ulike metoder, og at fagets rammefaktorer begrenser muligheten til å gjennomføre vurderingskulturen som vurdering for læring oppfordrer til, fullt ut i faget. I oppgaven er det pekt på tre mulige forklaringer på hvorfor en slik vurderingskultur begrenses i faget: 1) lite undervisningstid påvirker hvilke metoder lærerne anvender i vurderingsarbeidet, 2) det store omfanget med kompetansemål gjør lærerne usikre på hva de kan forvente av elevene, samt at lærerne fortolker kompetansemålene forskjellig ut fra elevmassen og tilgjengelige ressurser, og 3) et mulig manglende vurderingsfelleskap i faget gjør at lærerne praktiserer underveis- og sluttvurdering på ulike måter, samt at det er ulike oppfatninger av hva kompetanse i faget er. Avslutningsvis blir det, med bakgrunn i oppgavens datamateriale, vist til hvordan man kan etterstrebe vurdering for læring til tross for rammefaktorene i faget.