Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5925-5944 av 15050
-
Hvilke biopsykososiale faktorer bidrar til at flere menn enn kvinner synes å falle utenfor i samfunnet?
(Bachelor thesis, 2020)Flere menn enn kvinner synes å falle utenfor i samfunnet. Denne oppgaven tar sikte på å avdekke hvilke biopsykososiale faktorer bidrar til at flere menn enn kvinner synes å falle utenfor i samfunnet. Jeg undersøker særlig ... -
Hvilke demografiske variabler kan predikere allmenne holdninger til straff og behandling av nettovergripere?
(Bachelor thesis, 2023)Tidligere forskning viser at det allmennheten beskriver som en «typisk» nettovergriper ikke stemmer overens med hva som egentlig stemmer om gjerningspersonen på dette kriminalitetsområdet. Ved å kartlegge fordommer, ... -
Hvilke diskurser former fremtiden til dagens ettåringer
(Master thesis, 2019)Jeg har valgt følgende problemstilling for min oppgave: Hvilke diskurser former fremtiden til dagens ettåringer? Hvordan blir innholdet i normalitetsdiskursen påvirket av rammeplanens forståelse av tilknytning og tidlig ... -
Hvilke dokumenter blir ikke arkiv?
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg de dokumentene som ikke blir en del av arkivet. Jeg har lest så mange ganger at alt skal bevares og arkiveres, men det kan umulig stemme. Derfor har jeg sett på unntakene, som ikke er mange men ... -
Hvilke erfaringer fra skolen påvirker elevenes motivasjon for å lære?
(Master thesis, 2015)Sammendrag: Denne masteroppgaven tar for seg elevenes erfaringer med læring, motivasjon og relasjoner i skolen. Regjeringen har spesielt fokus på frafallsproblematikken i videregående skole (vgs.). I den forbindelse har ... -
Hvilke erfaringer har lærere i grunnskolen knyttet til utfordringer og tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, formål og problemstilling: Internasjonale leseundersøkelser viser at Norge er blant de 9 beste landene i lesing (OECD, 2009). Dette gjelder av alle land deltakende i Pisa undersøkelser gjort av OECD. Det har også ... -
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
(Master thesis, 2015)Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ... -
Hvilke erfaringer har rådgivere fra arbeidet med foreldre til små barn med nyoppdaget hørselstap?
(Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å få kunnskap om rådgivningsarbeid når det gjelder foreldre til små barn med hørselstap. Innføring av hørselsscreening av nyfødte i Norge i 2008, innebærer at rådgivere nå får tidligere kontakt ... -
Hvilke erfaringer har spesialpedagoger med å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for elevens deltaking gjennom hele skoledagen?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å finne ut om elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i skolen er deltakere sammen med sine medelever gjennom hele skoledagen. Jeg vil se på spesialpedagogers ... -
Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL) på sin skole - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å belyse tre leseveilederes erfaringer med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL). Studiens problemstilling har vært: Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet ... -
Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen utvalgte grunnskoler?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen; Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen grunnskoler? ... -
Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Masteroppgaven utforsker hvordan samfunnsfaglærere underviser om holocaust i ungdomsskolen, med fokus på hvilke fagdidaktiske tilnærminger som benyttes for å fremme historiebevissthet, kritisk tenkning og ... -
Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust?
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven utforsker hvordan samfunnsfaglærere underviser om holocaust i ungdomsskolen, med fokus på hvilke fagdidaktiske tilnærminger som benyttes for å fremme historiebevissthet, kritisk tenkning og forståelse av ... -
Hvilke faktorer har betydning for om en ansatt er utsatt?: - en empirisk studie av forholdet mellom psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, aktive mestringsstrategier og psykisk helse i dagens arbeidsliv
(Master thesis, 2010)Tema for denne oppgaven er arbeid og psykisk helse. Oppgaven har til hensikt å undersøke om de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene krav, kontroll og sosial støtte er assosiert med arbeidstakernes psykiske helse. Det antas ... -
Hvilke faktorer hemmer deltakelse og gjennomføring av høyere utdannelse for studenter med psykiske lidelser?
(Bachelor thesis, 2021)Psykiske symptomer kan føre til både emosjonelle, kognitive og sosiale problemer. For unge kan disse utfordringer gjøre det vanskelig å følge opp studiet. Verden er i stadig endring og utdannelse har fått økt betydning. ... -
Hvilke faktorer hemmer og hvilke faktorer fremmer kunnskapsbasert helse- og omsorgsplanlegging i kommunene
(Master thesis, 2017)Helse- og omsorgstjenesten i kommunen har endret seg betydelig de siste hundre årene. Fra å utgjøre en liten andel av kommunens samlede tjenester er helse- og omsorgstjenesten i dag kommunens største sektor. Flere helsereformer ... -
«Hvilke faktorer kan bidra til å minimere negative erfaringer med tvang?»
(Bachelor thesis, 2024)Bruk av tvang i psykiatrien er et komplekst praksisfelt som skal respektere pasientautonomi, samtidig som nødvendig omsorg og beskyttelse tilbys. Tvangsbruk er regulert i loven, men utfordrer prinsipper om autonomi og ... -
Hvilke faktorer kan bidra til gode læringsprosesser for elever ved spesialenheter?
(Master thesis, 2024)Temaet for studien handler om profesjonelle omsorgsgivere sine erfaringer med kompetansebruk og samarbeid på arbeidsplassen samt kunnskapen de har om læring og medbestemmelse blant elevene på spesialenheter. Fokusområdet ... -
Hvilke faktorer kan påvirke relasjonen mellom miljøterapeuter og traumeutsatt ungdom på barnevernsinstitusjon?
(Bachelor thesis, 2024)I dagens samfunn bor 7 prosent av barn og unge som er plassert utenfor hjemmet på barnevernsinstitusjon. Plassering av barn og unge på barnevernsinstitusjon er noe en helst vil unngå, da familien som ønsket omsorgsmiljø ... -
Hvilke faktorer medvirker til å fremme og hemme tverretatlig samarbeid mellom NAV og kommunehelsetjenesten: Om NAV-ansattes erfaringer og refleksjoner i forhold til samarbeid med kommunehelsetjenesten
(Master thesis, 2012)There has been a national focus in Norway on services provided for individuals with mental disorders, especially with regard to the municipal services,since the end of the 1990s. Collaboration between different sections ...