Hvilke faktorer hemmer deltakelse og gjennomføring av høyere utdannelse for studenter med psykiske lidelser?
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Psykiske symptomer kan føre til både emosjonelle, kognitive og sosiale problemer. For ungekan disse utfordringer gjøre det vanskelig å følge opp studiet.Verden er i stadig endring og utdannelse har fått økt betydning. Antall manuelle yrker har blittredusert med nedlegging av industrien. Arbeidstakere uten formell kompetanse står ofte i farefor å bli utkonkurrert til fordel for mer kvalifiserte søkere. Å hjelpe studenter å fullførestudiene er derfor en viktig oppgave å ta tak i.Samtidig, er det slik at studenter som sliter psykisk møter krav som er vanskelige åtilfredstillelse. Utdanningsinstitusjonene forsøker å støtte disse studenter ved å utformeundervisningen på en universell måte, slik at studiet er tilgjengelig uansett funksjonsevne oghelsetilstand. For å sikre studentenes forutsetning for likeverdig deltakelse skal universellutforming, ved behov, suppleres med individuell tilrettelegging. Disse prinsippene er nedfelt iLoven om universiteter og høyskoler og Lover om likestilling og forbud mot diskriminering.Samtidig viser forskning at til tross for tilsynelatende gode ordninger er det fortsatt mangestudenter som ikke bruker tilrettelegging. Enkelte studiesteder har begrenset valg avhjelpemidler. På andre studiesteder mangler profesjonsutøvere kompetanse om psykiskeproblemer, mangfold og tilretteleggingsmetoder. Fordi psykiske lidelser fortsatt er ettabubelagt tema, er det en del studenter som vegrer seg for å avsløre at de sliter psykisk. Islike tilfeller blir tilretteleggingen ofte valgt bort i frykt for å skille seg ut, bli stigmatisert ogdiskriminert.Intensjonen min med denne oppgaven er å diskutere temaet psykiske problemer i høyereutdannelse og se dette fra forskjellige sider ved bruk av teorier og forskningsmateriale. Mental symptoms can lead to emotional, cognitive and social problems. For young people,these challenges can make it difficult to follow through their studies.In the constantly changing society, education has become more important. The number ofprofessions demanding manual labor has reduced due to shutting down of the industry.Employees without formal competence often stay at risk of being outcompeted in favor ofqualified applicants. Helping students to complete their studies is therefore an important task.At the same time, students who are struggling mentally, often have demands that are difficultto meet. Educational institutions try to support these students by designing the education in auniversal way, so that it is accessible regardless of functional ability or health status. In orderto ensure the students' ability for equal participation, universal design must, if necessary, besupplemented with individual accommodation. These principles are enshrined in the Act onUniversities and Colleges and the Act on Gender Equality and the Prohibition ofDiscrimination.Despite this, the research shows that though adjustments are seemingly good, there are stillmany students who do not use them. Some campuses have a limited choice of aids. At othercampuses, professionals may lack competence in mental health problems, diversity andfacilitation methods. Because mental illness is still a taboo subject, some students arereluctant to reveal that they are struggling mentally. In this case, the facilitation is often notrequested in fear of standing out, being stigmatized and discriminated.My intention with the thesis is to discuss the topic of mental health problems in educationfrom different angles using theories and research material.