Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
Abstract
Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er
som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med
oppgaven er å få innblikk i erfaringer og opplevelser hos informantene i forhold til deres
ansvar for oppfølging av elever med Asperger syndrom.
Problemstillingen lyder:
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger
syndrom i skolen?
Relevant teori om Asperger syndrom og teori knyttet til opplæringen i skolen danner
grunnlaget for analyse av empiri. Forskningen viser at lærerne bruker mye tid og energi på å
tilrettelegge for elever med Asperger syndrom. Alt må være godt tilrettelagt, forberedt i god
tid og ha en overordnet, men også detaljert struktur over seg. Dette for at opplæringen skal bli
forutsigbar for eleven. Støttesamtaler blir sett på som veldig viktig i dette arbeidet og bør bli
prioritert. Persepsjonsvanskene disse eleven ofte sliter med, får ifølge lærerne konsekvenser
både for eleven selv, medelevene og opplæringen som helhet. Elever med Asperger syndrom
bør ha trygge og forutsigbare voksne rundt seg til å ivareta og videreutvikle deres sosiale
utfordringer.