Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3164-3183 of 14277
-
Elevene representerer på en måte det vi som system ikke får til
(Master thesis, 2020)Eksistensen av segregerte smågruppebaserte opplæringstiltak eller alternative skoler har vært og er omstridt, da eksistensen i seg selv rokker ved den rådende inkluderingspolitikken den norske skole bygger på. Alternative ... -
Elevenes demokratiforståelse
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker ungdomsskoleelevers demokratiforståelse i norsk skole. En forståelse som i oppgaven ses nærmere på, ved bruk av kvalitative gruppeintervjuer. Hensikten med studien er å gi dypere innsikt i elevenes ... -
Elevenes forståelse av nervesystemet
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne kvantitative og kvalitative studien omhandler elevers forståelse av nervesystemet og om det kan relateres til bruk av lærebok i naturfag. Data er innhentet gjennom en spørreundersøkelse av 18 elever ved ... -
Elevenes læringsutbytte av et skolebesøk på Newton energirom: - Fokus på energibegrepet
(Master thesis, 2010) -
Elevenes motivasjon - lærernes muligheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ... -
Elevenes motivasjon for fysisk aktivitet i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikt: Det fysiske aktivitetsnivået synker med alderen. Dette gjør at skolen og ikke minst kroppsøvingsfaget kan være viktige aktører for å forebygge denne utviklingen. Kroppsøvingsfaget ønsker å motivere elever til ... -
Elevenes motivasjon for matematikk i barneskolen
(Bachelor thesis, 2019)Norsk og internasjonal forskning viser at elevenes indre motivasjon for matematikk synker med økende alder og at det er en positiv sammenheng mellom elevers opplevelse av mestring og motivasjon i faget matematikk. Studier ... -
Elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag. Problemstillingen jeg har valgt for denne oppgaven er: «Hvilke faktorer ved bruk av utforskende undervisning kan ... -
Elevenes opplevelse av videregående skole og tanker om å avslutte videregående utdanning
(Master thesis, 2022)Frafall i videregående skole, at mange elever som begynner på videregående skole ikke fullfører denne utdanningen, har vært en bekymring over mange år. Denne studien retter oppmerksomheten mot elever som går i videregående ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av ... -
Elevenes trivsel i skolen
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven har jeg studert ungdoms trivsel i skolen. Målet har vært å undersøke hvilken sammenheng som eksisterer mellom generell skoletrivsel og trivsel i skoletimer og friminutt, samt i hvilken grad selvbestemte ... -
Elevenes utfordringer og forståelse av kjemiske reaksjoner - Utvikling, utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg på mellomtrinnet
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er undervisning av kjemi på mellomtrinnet, nærmere bestemt unge elevers (10-11 år) forståelse av begrepet kjemiske reaksjoner. Det er tatt utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring ... -
Elevenes valg - Should I stay, or Should I go?
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet handler om videregående elevers psykososiale skolemiljø. Bortvalg av videregående skole kan sees som et samfunnsproblem, som også har negative konsekvenser for den enkelte. Derfor utforsker oppgaven ... -
Elevens indre verden
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å studere emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi i lys av kjønnsforskjeller. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes ... -
Elever i sorg og deres møte med skolen og læreren
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er sorg og hvordan elever som har mistet en forelder opplever å komme tilbake til skolen. Basert på de erfaringer og opplevelser som er hentet inn, vektlegger studien hvordan en lærer best mulig ... -
Elever med ADHD i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Skolen er en arena hvor alle elever skal oppleve mestring og utvikling på faglig og sosialt plan. Det er derfor viktig at skolens ansatte ivaretar elevene slik at skolens mandat om å forberede elevene på framtiden er i ... -
Elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)Denne forskningsstudien omhandler elever med ADHD i skolen, og fokuserer på hvilke opplevelser disse elevene har av inkludering og mestring i skolehverdagen. I Norge antar man at 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD. ... -
Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
(Master thesis, 2015)Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ...