Elevenes motivasjon for matematikk i barneskolen
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3832]
Abstract
Norsk og internasjonal forskning viser at elevenes indre motivasjon for matematikk synkermed økende alder og at det er en positiv sammenheng mellom elevers opplevelse av mestringog motivasjon i faget matematikk. Studier viser også at foreldrenes involvering i barnsskolearbeid og foreldres holdninger til faget har betydning for deres prestasjoner. Formåletmed denne bacheloroppgaven er å undersøke sammenhenger mellom foreldres holdninger tilmatematikk, foreldres involvering i hjemmeleksene og elevers opplevelse av kompetanse ogmotivasjon i faget på barneskolen. For å undersøke dette har jeg gjennomført enspørreundersøkelse på 3. og 7.trinn. Til sammen deltok 86 elever og svarprosenten var 98,9%.Funnene mine er i hovedsak drøftet opp mot Deci og Ryans selvbestemmelsesteori hvortilfredsstillelse av behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet står sentralt. Analyseneviser at det er en klar sammenheng mellom motivasjon og mestring i faget matematikk, og atbåde motivasjonen og mestringsopplevelsen synker fra 3. til 7.trinn. Analysene mine viser atnår elevene opplever at foreldrene syns matematikk er viktig og får leksehjelp, opplever de istørre grad mestring. Foreldreinvolvering er også relatert til elevenes indre motivasjon, det vilsi interesse for faget og glede ved å lære. Som fremtid lærer er det viktig å tilpasseundervisning slik at elevene opplever mestring for å forbygge at motivasjonen avtar gjennombarneskolen. I tillegg er det viktig å tilrettelegge for godt foreldresamarbeid og bevisstgjøreforeldre på deres betydningsfulle rolle i arbeidet med barn og unges motivasjon og mestring ifaget matematikk. Norwegian and international research show that the students’ intrinsic motivation formathematics decreases with increasing age. In addition, research indicates that there is apositive relation between the pupils’ perceived competence and motivation in mathematics.Studies also show that parents’ involvement in children’s schoolwork and parents’ attitudes tothe subject also matter. The purpose of this bachelor is to investigate relationships betweenparents' attitudes to mathematics, parents' involvement in homework and pupils' perceivedcompetence and motivation in mathematics in primary school. To investigate this, I carriedout a survey including pupils from two classes (grade 3 and 7). Altogether, 86 pupilsparticipated. The response rate was 98,9%. My findings are discussed through Deci andRyan's Self-Determination Theory (SDT), where satisfaction of the needs for autonomy,competence and relatedness are central. The analyzes show that there is a clear relationshipbetween motivation and perceived competence in mathematics, and that both the motivationand perceived competence decrease from grade 3rd to 7rd. The analyzes also show that thereis a link between the pupils’ experience of support by their parents and the level of perceivedcompetence. Parents’ involvement is also related to the pupils’ intrinsic motivation. As afuture teacher, it is important to facilitate adapted education to promote the pupils’ experienceof mastering mathematics. In addition, it is important to facilitate parent-school cooperationand raise awareness of their significant role in the work with young people’s motivation andmastery of mathematics.