• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig

Moe, Lene Walstrand
Master thesis
View/Open
Lene Walstrand Moe.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2385370
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1876]
Abstract
Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om

Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot

autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig tema for masterprosjekter.

Formålet med dette prosjektet har vært å belyse hva som vektlegges i arbeid med

tilrettelegging for, og inkludering av elever med Asperger syndrom. Skolen er en viktig

læringsarena for alle barn og unge. Flere og flere barn med Asperger syndrom inkluderes i

den såkalte «vanlige» skolen, og det blir da særlig viktig med god tilrettelegging og aktive

tiltak for at alle elever skal delta i et trygt og inkluderende klassemiljø. Med dette som

utgangspunkt formet jeg en problemstilling som lyder slik;

«Hva anser elever med Asperger syndrom, deres foreldre og lærere som viktig for

tilrettelegging og inkludering i disse elevenes skolehverdag?»

For å besvare denne problemstillingen ble det naturlig å velge kvalitativ forskningsmetode, og

mer spesifikt semistrukturert forskningsintervju. Jeg intervjuet to elever samt deres respektive

foreldre og lærere. Teorigrunnlaget i dette prosjektet består av en innføring i Asperger

syndrom, teori om kognitive funksjoner, og teori om ulike faktorer som er avgjørende i arbeid

med tilrettelegging og inkludering, basert på Martinsen et al. (2006)s prinsipper om

undervisning.

Funnene i dette prosjektet er i samsvar med tidligere forskning, og viser at forutsigbarhet,

relasjoner og motivasjon blir ansett som viktige faktorer for en vellykket tilrettelegging for

og inkludering av elever med AS i skolen. Både lærere og foreldre i den ene

informantgruppen var opptatt av avtaleplan som verktøy for å skape en forutsigbar

skolehverdag for den ene eleven. Den andre informantgruppen snakket lite om forutsigbarhet,

men var på sporet av dette da de var i gang med å innføre dagsplaner på tidspunktet

intervjuene ble gjennomført. Begge informantgruppene vektla imidlertid relasjoner og

motivasjon, selv om det var stor variasjon i praksisen rundt de to elevene. Positive relasjoner

er avgjørende for vellykket inkludering, og ble ansett som en positiv faktor for tilrettelegging.

Å legge til rette for motivasjon ble av begge informantgruppene opplevd som utfordrende.

Særinteresser og belønning ble da viktige verktøy for å motivere elevene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit