Elevens indre verden
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å studere emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi i lys av kjønnsforskjeller. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes opplevelse av emosjonelle problemer, emosjonell støtte som mestringsstrategi og kjønn? Det er utformet forskningsspørsmål og hypoteser i tilknytning til problemstillingen. For å svare på problemstillingen er det benyttet kvantitativ forskningsmetode. Datamaterialet er et bekvemmelighetsutvalg bestående av 1955 elever fra videregående skoler i den sørlige delen av Trøndelag. Ved hjelp av signifikanttester er det blitt undersøkt forskjeller mellom kjønn i opplevelsen av emosjonelle problemer samt i bruken av emosjonell støtte som mestringsstrategi. Det er benyttet korrelasjonsanalyser for å studere sammenhengen mellom emosjonelle problemer og emosjonell støtte i et kjønnsperspektiv. Studiens hovedfunn indikerer at det ikke er sammenheng mellom emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi for gutter. Dette er et overraskende funn og strider mot tidligere forskning. Et annet overraskende funn er sammenhengen mellom emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi for jenter. Her viser korrelasjonsanalysen en svak negativ korrelasjon (r=-.15). Videre indikerer funnene i datamaterialet at det er signifikante kjønnsforskjeller i forekomsten av emosjonelle problemer. 36 prosent av jentene i utvalget opplever høy grad eller svært høy grad av emosjonelle problemer, mot 9 prosent av guttene. Resultatene viser at det er signifikante kjønnsforskjeller i bruken av emosjonell støtte som mestringsstrategi. Gjennomsnittsverdiene tyder på at det er flere jenter enn gutter som benytter seg av emosjonell støtte som mestringsstrategi.