Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 2295-2314 of 14137
-
Det er ikke grønt alt som glitrer
(Master thesis, 2021)Klesindustrien er en miljøversting, og vi nordmenn slipper ut enorme mengder CO2 og uheldige kjemikaler gjennom vårt klesforbruk. Det er nødt til å skje en endring. Derfor har dette prosjektet undersøkt hvilke betydninger ... -
"Det er ikke lov å grue seg til å komme på sykehusskolen" - En kvalitativ studie av fire sykehuslæreres fortellinger om hva som er viktig ved undervisning av elever med kreft
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er hva sykehuslærere vektlegger og vurdere som viktig når de gir undervisning til kreftsyke elever. Det ble gjennomført en kvalitativ forskningmed observasjon og intervju av fire sykehuslærere ... -
«Det er ikke noe artig, men du gjør det likevel»: En kvalitativ kasusstudie av umotiverte gutteleseres investering i litterære samtaler
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative kasusstudien undersøker på hvilken måte umotiverte guttelesere i videregående skole er i stand til å benytte seg av karaktertrekk og egenskaper knyttet til elevenes affinitetsidentitet (Gee, 2000) og ... -
"Det er ikke noe du bare snakker over kaffen om" - Hvordan kan det profesjonelle hjelpeapparat gi bedre hjelp til voksne pårørende av rusmiddelbrukere?
(Master thesis, 2015)Forskning på hvordan pårørende av rusmiddelmisbrukere kan hjelpes er mangelfull både nasjonalt og internasjonalt. Denne studiens hensikt er å finne faktorer som gjør at hjelpeapparatet kan gi en bedre hjelp til disse ... -
"Det er ikke noe oppskrift på det her": En kvalitativ intervjustudie om profesjonelt skjønn innenfor spesialpedagogikken for barnehagebarn
(Master thesis, 2014)Tema for denne studien er spesialpedagogisk skjønnsutøvelse i barnehagen. Det finnes ikke detaljregulering av spesialpedagogisk virke, og det kreves derfor utøvelse av skjønn av den enkelte spesialpedagog for å fatte ... -
”Det er ikke noe stas med en gammel katastrofe” : Kattmarka fra 2009-2015, en studie av re-etableringen av lokalsamfunn
(Master thesis, 2015)In the aftermath of disasters, communities have the opportunity to respond and recover successfully, or end up in a dysfunctional state. This paper addresses the issue of recovery, and contributes to the understanding ... -
"Det er ikke nødvendigvis en selvfølge å føle seg betydningsfull" - Handlingsorientert aksjonsforskning med fokus på mattering i karriereveiledning, og utvikling av karriereveilederes kompetanse og praksis gjennom langsgående refleksjonsprosesser
(Master thesis, 2022)Resultater fra studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer en urovekkende økning i rapportert ensomhet og psykiske plager blant studenter i høyere utdanning. Samtidig rapporterer karriereveiledere knyttet til ... -
"Det er ikke så veldig stor forskjell på dem da, men det er det at det er andre som har aksjer i dem": Tilhørighet i fosterhjem, sett fra fosterforeldres perspektiv
(Master thesis, 2013)Fosterhjem er kjernen i norsk barnevern. Det er et mål at fosterbarn skal få tilhørighet til fosterhjem, samtidig som de skal få beholde sin identitet i opprinnelsesfamilien. Jeg ønsket derfor å se nærmere på hvordan ... -
Det er ikke sånn at dem følger på dem som har størst stemme for å få fred nei, heller at dem er stille.
(Master thesis, 2023)KRLE er et lite, men viktig fag i skolen. Et fag som blant annet legger opp til at elevene skal få en forståelse for og kjennskap til mangfoldet av religioner og mennesker i verden. I den forbindelse er det relevant at det ... -
"Det er ingen etat som klarer det alene, så det tverretatlige samarbeidet betyr alt for forebyggingen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er kriminalitetsforebygging i skolen, i samarbeid med politiet. Studien har som formål å gi innsikt i hvordan ansatte kan legge til rette for et godt tverretatlig samarbeid og belyse ulike ... -
«Det er jo bare det jeg vil: kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet» - En kvalitativ observasjonsstudie av følelsesregulering for de største barna i barnehagen
(Master thesis, 2020)Tematikken for denne studien omhandler omsorgsgiveres følelseregulering av de største barna i barnehagen, følgelig hvilke pedagogiske strategier som tas i bruk. Hensikten med studien er å gi innsikt i ulike måter å bedrive ... -
"Det er jo bare gøy å tale i tegneseriens sak" - en studie av tegneseriens potensial i skolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker tegneseriens potensiale i litteraturundervisningen gjennom fire fjerdeklassingers uttalelser om tegneserier. Formålet med denne masteroppgaven er å bruke informasjon om hva elevene synes og ... -
"Det er jo deilig å nyte bøker og sånn" En dybdestudie av hva som karakteriserer den engasjerte lesende fjerdeklassingen
(Master thesis, 2022)I løpet av barneskolen skal elevene utvikle evnen til å ta egne bevisste bokvalg, de skal møte på ulike typer tekster, og lære hvordan disse tekstene kan leses, tolkes og forstås (Kunnskapsdepartementet, 2019). Slik skal ... -
"Det er jo den du er mest glad i som har problemet": En kvalitativ studie av selvhjelpsgruppers betydning for empowerment hos pårørende av rusavhangige
(Master thesis, 2011)Forskning på selvhjelpsgrupper og pårørende av rusavhengige er mangelfull både nasjonalt og internasjonalt. Hensikten med den empiriske delen av denne masteroppgaven var å undersøke selvhjelpsgruppers betydning for empowerment ... -
"Det er jo det å forstå hvordan andre har det" : en fenomenologisk studie om hvordan noen kontaktlærere tenker de kan arbeide for å forebygge mobbing i sin klasse
(Master thesis, 2015)Studien sitt formål er å undersøke hvordan noen grunnskolelærere tenker de kan forebygge mobbing i sin klasse. Jeg er interessert i å finne ut hva som er fokus i deres tanker og hvilke forebyggende tiltak de legger vekt ... -
«Det er jo det som er viktigst; at vi lærer hvordan vi selv kan handle bærekraftig» - En kvalitativ studie av elevers bærekraftige handlekraft
(Master thesis, 2021)Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er Hva er det som former elevers bærekraftige handlekraft? For å besvare denne tar oppgaven for seg tre underproblemstillinger: Hvordan vurderer elever i den videregående skolen ... -
«Det er jo egentlig så naturlig» En kvalitativ studie av unge kvinners erfaring av fenomenet kvinnehelse
(Master thesis, 2023)Kvinners helse har gjennom tidene vært, og er fremdeles, forbundet med skam og manglende anerkjennelse. Denne masteroppgaven undersøker unge kvinners forhold til fenomenet kvinnehelse. Herunder er deres forståelse av ...