Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10202-10221 av 15251
-
Overcoming insomnia: Protocol for a large-scale randomised controlled trial of online cognitive behaviour therapy for insomnia compared with online patient education about sleep
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Introduction Insomnia is a major public health concern. While cognitive behaviour therapy for insomnia (CBT-I) is acknowledged as the best available intervention, there are unanswered questions about its wider dissemination, ... -
Overcoming the Productivity Paradox in the Public Sector by Managing Deliberate Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Digital technology offers an opportunity for increased productivity in public organizations, but organizations struggle to gain revenue from their investments, known as the productivity paradox. This study examines the ... -
Overestimation of volatility in schizophrenia and autism? A comparative study using a probabilistic reasoning task
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background and objectives A plethora of studies has investigated and compared social cognition in autism and schizophrenia ever since both conditions were first described in conjunction more than a century ago. Recent ... -
Overfølsom smertepersepsjon - forklaringen bak fibromyalgi?
(Master thesis, 2015)Fibromyalgi er en kronisk smertelidelse som på senere år har fått større behandlingsprioritet og en økt forskningsinteresse rettet mot seg. Forekomsten øker med stigende alder og rundt 3,4% av kvinner og 0,5% av menn i den ... -
Overføringsarbeid i psykoterapi: Relasjon til umiddelbar grad av innsikt og inhibitoriske affekter hos pasienter med Cluster C personlighetsforstyrrelse
(Master thesis, 2011)Kognitiv terapi og korttids psykodynamisk terapi er effektive behandlinger for Cluster C personlighetsforstyrrelse, men en vet lite om hvilke spesifikke intervensjoner i disse behandlingstilnærmingene som er forbundet med ... -
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Overgang mellom barnehage og skole for et barn med nedsatt syn
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven undersøkes overgangen fra barnehage til skole for et barn med nedsatt syn med utgangspunkt i følgende problemformulering: Hva kjennetegner en vellykket overgangsprosess fra barnehagen til skolen for ... -
Overgang til en sirkulær økonomi som en del av grønn omstilling i byggebransjen
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven fokuserer på implementering av sirkulærøkonomiske løsninger i byggebransjen og dets rolle i deres arbeid med å kutte utslipp og imøtekomme fremtidens behov. Byggebransjen er identifisert som en sektor ... -
Overgang til videregående opplæring: Tilrettelegging av gråsoneelevenes behov for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven har belyst tiltak for å kunne gi elever med behov for spesiell tilrettelegging av opplæringen i videregående skole et best mulig tilbud. Elevgruppen som omtales kan betegnes som gråsoneelever. Dette på grunn ... -
Overgang til voksenlivet for ungdom i barnevernet
(Doctoral theses at NTNU;2017:346, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Avhandlingen «overgang til voksenlivet for ungdom i barnevernet» er en artikkelbasert avhandling som består av fire artikler og ett bokkapittel, samt en sammenbindende kappe. Tidligere forskning har vist at ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn med lett til moderat utviklingshemming
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål og vise fram opplevelsene til 5 ansatte i barnehage og skole rundt overgangen fra barnehage til skole for barn med lett til moderat utviklingshemming. Problemstillingen til studien er; Hva ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon - En kvalitativ intervjustudie om fire spesialpedagogers erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2018)Denne studien har tatt sikte på å få innblikk i fire spesialpedagoger sine erfaringer med overgangen fra barnehage til skole, for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Problemstillingen som danner ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende ... -
Overgangen fra barnehage til skole for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2023)Masterundersøkelsen har som formål å belyse foreldre til elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) sine opplevelser av det nye og gjerne ukjente samarbeidet med skolen i overgangen fra barnehage til ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn med autismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut ... -
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven forsker jeg på overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, som undersøkes fra lærerperspektivet og hva de mener er viktig å vektlegge i denne overgangen for å ivareta elevene. Litteratursøk ... -
Overgangen fra studier til arbeidsliv
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å undersøke nyutdannedes opplevelse av overgangen fra studier til arbeidsliv. Dagens syn på karriere omfatter alle aspekter ved livet, og opplevelsen av overgangen fra studier til arbeid påvirkes ...