Overgangen fra barnehage til skole for barn med lett til moderat utviklingshemming
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3148567Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3909]
Sammendrag
Denne studien har som formål og vise fram opplevelsene til 5 ansatte i barnehage og skole rundt overgangen fra barnehage til skole for barn med lett til moderat utviklingshemming. Problemstillingen til studien er;Hva legger 5 ansatte i barnehage og skole vekt på i arbeidet sitt med å ivareta barn med lett til moderat utviklingshemming i overgangen fra barnehage til skole?Studien tar utgangspunkt i en hermeneutisk innramming hvor det er fortolkningen og opplevelse rundt tematikken til forskningen som det legges vekt på. Som forsker har også min forforståelse og mitt utgangspunkt rundet tematikken påvirket studien. Studien baserer seg på en hermeneutisk tilnærming hvor både teori, tidligligere forskning og min forforståelse både i forkant og underveis i studien vil ha en påvirkning. Jeg har tatt utgangspunkt i narrativ analyse, hvor informantenes opplevelser er presentert i fortellinger, for å fremme deres opplevelser. Informantene hadde ulike opplevelser, men også flere likheter ble trukket frem. Studiens funn viser at sammenhenger i overgangen mellom barnehage og skole er viktig for at barn med en annen utvikling skal kunne kjenne på tilhørighet, trygghet og for å kunne utvikle seg både faglig og sosialt. Studien har også vist viktigheten av å ha fokus på at disse barna skal kunne utvikle seg til å bli selvstendig og at det faglige bør være et mindre fokus for disse barna. Disse barna har en annen utvikling enn andre barn, spesielt knyttet adaptive og sosiale ferdigheter. Målet vil derfor være at de blant annet skal kunne utvikle sine selvhjelpsferdigheter for å kunne klare seg mer selvstendig videre i livet. Funnene viser også til forskning som viser at det er for få studier som omhandler overgangen fra barnehage til skole for barn med en annen utvikling enn normalen. Med denne studien ønsker jeg å vise frem de ulike opplevelsene og behovet for å forske mer, for å få til gode overganger for barn med lett til moderat utvikling som skal inn i grunnskolen med et annet utgangspunkt enn andre barn. This study aims to highlight the experiences of five employees in kindergartens and schools regarding the transition from kindergarten to school for children with mild to moderate intellectual disabilities. The research question of the study is:What does five employees in kindergartens and schools emphasize in their work to support children with mild to moderate intellectual disabilities in the transition from kindergarten to school?The study is based on a hermeneutic framework where the focus is on the interpretation and experience of the research topic. As a researcher, my preconceptions and perspective on the topic have also influenced the study. The study is grounded in a hermeneutic approach where theory, previous research, and my preconceptions both before and during the study will have an impact.I have taken inspiration from narrative analysis, where the informants experiences are presented in stories, to highlight their experiences. The informants had different experiences, but several similarities were also identified. The findings of the study shows that continuity in the transition between kindergarten and school is important for children with a different development to feel a sense of belonging and security and to be able to develop both academically and socially. The study also highlights the importance of focusing on helping these children become independent and suggests that academic achievement should be less emphasized for these children. These children have different developmental paths than other children, especially regarding adaptive and social skills. Therefore, the goal should be for them to develop their self-help skills to become more independent in the future.The findings also point to research indicating that there are too few studies addressing the transition from kindergarten to school for children with different developmental trajectories. With this study, I aim to highlight the various experiences and the need for more research to facilitate successful transitions for children with mild to moderate intellectual disabilities entering primary school with different starting points than other children.