Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7787-7806 of 14059
-
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer med hud, hår og hjerte
(Master thesis, 2019)Temaet for denne masteroppgaven omhandler læreres opplevelser med vold og trusler. Utgangspunktet for oppgaven er et kvalitativt forskningsdesign bestående av 8 dybdeintervjuer med lærere som jobber i ungdomsskolen. ... -
Lærer vi nå? : en kvalitativ studie av Tren Tanken-strategier i geografiundervisningen
(Master thesis, 2015)Teaching Thinking is a series of motivating and exciting teaching strategies that are based on activity amongst pupils as well as directions given by the teacher. The social-constructivist view on knowledge production ... -
Lærer-elev-relasjon,feedback, motivasjon og læring i kroppsøving - En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere kan bygge gode relasjoner til elevene sine, og videre bruke denne til å gi feedback som motiverer og bidrar til læring, samt elevenes opplevelse av lærer-elev-relasjonen, og lærernes bruk av feedback for å motivere og bidra til læring
(Master thesis, 2018)Dette masterprosjektets formål var å vise hvordan lærere ut ifra teori og forskning, læreres meninger og erfaringer, samt elevenes opplevelser og meninger, kan bygge en god relasjon til elevene sine, og hvordan lærerne kan ... -
Lærer-elev-relasjon: En klasseromstudie av en lærer og hennes elever på 4. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2017) -
Lærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom ... -
Lærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet
(Master thesis, 2021)12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse – Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner og nedstenginger. Over natten skulle alle landets ... -
Lærer-elev-relasjonen og trivsel i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven belyser sammenhengen mellom temaene lærer–elev–relasjon og elevers trivsel i skolen. Jeg ønsker å finne ut hvordan elever på ett sjuende trinn opplever at læreren bør være mot dem for at de skal trives på ... -
Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen
(Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som ... -
Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ... -
” Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet ”: En intervjustudie av fire elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har undersøkt elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg. Min intensjon var å få frem elevenes stemme i henhold til hvordan de selv opplever skolesituasjonen og hva som er viktig for at ... -
Lærere og skoler i utvikling
(Master thesis, 2010) -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
Læreren i møte med elever som viser utagerende atferd
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven favner temaet atferd, med spesielt fokus på utagerende atferd, og er forankret i faget pedagogikk og elevkunnskap. Formålet med studien har vært å finne ut hvordan lærere i grunnskolen opplever å ... -
Læreren og læremidlene : om læremiddelpraksis ved skoler som har skåret høyt på nasjonale prøver
(Master thesis, 2015) -
Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering
(Master thesis, 2013)Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker – hvordan tilpasse/organisere undervisningen og være elevenes støtte når de bruker sine digitale kompensatoriske hjelpemiddel. ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi - En kreativ undervisningstilnærming for økt motivasjon, mestring og læringsutbytte - Et casestudium
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på lærerrollen. Tema er hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med dysleksi, og hvordan støtte disse i sin bruk av digitale kompensatoriske hjelpemiddel. Studiet er foretatt på ... -
Læreren, skolen og kommunen : en kvantitativ undersøkelse av nyutdannede grunnskolelæreres preferanser ved søking av jobb i skolen
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ...