• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering

Hagen, Tora Helen Hiller
Master thesis
Thumbnail
Åpne
646079_FULLTEXT01.pdf (529.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268680
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2225]
Sammendrag
Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger til skolen og lærerne, og et bilde av skolen som en kompleks organisasjon. Hensikten med prosjektet er å studere hvordan en organisasjon håndterer motstridende krav og mål, og med støtte i institusjonell teori kan forklares som påvirkning fra institusjonelle omgivelser. Forskningen baserer seg på dybdeintervju av skoleledere, og fokusgruppeintervju av lærere ved samme skole, med flere studiested. Denne undersøkelsen ser på hvordan skoleledere håndterer pedagogisk differensiering fra sitt ståsted, og hvordan lærere håndterer skolens standarder omkring pedagogisk differensiering. Prosjektet benytter seg av ny-institusjonell teori i lys av John Meyer og Brian Rowan, og forklarer hvordan skolen skaper en formell og uformell struktur, og på flere måter løskobler seg fra skolens standarder. Prosjektet søker å belyse gjennom teori og empiri hvordan ulike dilemmaer kan oppstå i skolen rundt pedagogisk differensiering og standardisering, og på hvilke måter spenningsfeltet håndteres.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit