Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7807-7826 av 14019
-
Læreres demokrati og medborgerskapsforståelse
(Master thesis, 2023)Jeg går ut fra Stray og Sætre «Hva slags medborger» og Westheimer og Kahne «what kind of citizen» og deres medborgeridealer for å se hvilke typer medborger norske lærer på ungdomsskolen er med på å utvikle. Jeg har også ... -
Læreres erfaringer med omvendt undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Et av formålene med kroppsøving, er at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede, noe som forutsetter at elevene har en glede og motivasjon for å være i fysisk aktivitet. Ifølge forskning kan det derimot tyde på ... -
Læreres erfaringer med systematisk observasjon av lesing : en kvalitativ undersøkelse av tre læreres erfaringer med bruken av systematisk observasjon av lesing i arbeidet med elever med forsinket leseutvikling
(Master thesis, 2016)Læreres erfaringer med Systematisk Observasjon av Lesing Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke erfaringer har tre lærere gjort seg med bruken av Systematisk Observasjon Av Lesing (SOL) i barneskolen? Jeg ... -
Læreres erfaringer og refleksjoner om tilrettelegging for elever med ADHD i skolen og betydningen av lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og tanker om å møte elever med ADHD i skolen. Studien har til hensikt å belyse følgende problemstilling: Hvilken erfaringer og refleksjoner har lærere med å tilpasse ... -
Læreres forståelse av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger som viktig i undervisningen av temaet på småtrinnet
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et begrep man stadig møter på i hverdagen gjennom blant annet reklame, sosiale media og nyheter. Nå har begrepet også fått en sentral plass i læreplanen og det er et større fokus enn noen gang på ... -
Læreres forståelse av fenomenet matematiske samtaler
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er lærers forståelse av begrepet matematiske samtaler. Grunnen til at dette studiet er gjennomført er at det er interessant å finne ut mer om hva lærere selv tenker om begrepet matematiske ... -
Læreres forståelse av matematikkvansker i lys av tankesett og self-efficacy - en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å se om tankesett kan ha noe å si for forståelsen om matematikkvansker, og hvordan tiltro til egen mestringsevne/kompetanse (self-efficacy) kan påvirke elevers mestring. Deltakerne i denne ... -
Læreres forståelse av motivasjon: En fenomenografisk undersøkelse av hva lærere i ungdomsskolen legger i begrepet motivasjon
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne undersøkelsen var å kunne få en forståelse av det meningsinnholdet lærere i ungdomsskolen legger i begrepet motivasjon. For å besvare denne problemstillingen brukte jeg en tilnærmet fenomenografisk ... -
Læreres forståelse av tilpasset opplæring for evnerike elever
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Problemstilling: Hvordan forstår tre grunnskolelærere prinsippet om tilpasset opplæring for evnerike elever? Som problemstillingen antyder, søker denne studien svar på læreres forståelser, oppfatninger og ... -
Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Læreres handlinger i matematikklasserommet.
(Master thesis, 2022)Blant en rekke forskere er det stor enighet om at kommunikasjon og matematiske samtaler bør anses som en viktig og nødvendig del av undervisninga i matematikk. I denne studien har jeg derfor forsket på gjennomførelsen av ... -
Læreres håndtering av spørsmål og undervisning om 22. juli
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres holdninger til mobilforbud i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne kvalitative studien ser på hvilke holdninger lærere har til mobilforbud i skolen, og diskuterer disse holdningene i lys av relevant teori. I studien ble det intervjuet to ungdomsskolelærere på skoler som har en eller ... -
Læreres holdninger til muligheter og utfordringer ved undervisning om 22.juli-terroren i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise
(Master thesis, 2022)Tittel «Læreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise» Problemstilling, formål og bakgrunn Problemstillingen for denne studien er: - Hvilke kunnskaper og roller har, og bør lærere og skolen ha i møte med barn som går ... -
Læreres legitimering av skjønnlitteratur, og implikasjonene dette kan ha for litteraturundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere legitimerer sitt utvalg av skjønnlitteratur. Gjennom en kvalitativ rundspørring har 65 respondenter svart på hvilken litteratur de har brukt det siste året, og hvilken litteratur ... -
Læreres møte med elever som viser utfordrende atferd
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er utfordrende atferd, og formålet med studien er å få innsikt i læreres subjektive opplevelser og tanker rundt fenomenet utfordrende atferd. Ved å kartlegge og redegjøre for hvordan lærere forstår ... -
Læreres møte med folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av fagfornyelsen (LK20) har lærere i dagens skole fått et tydeligere mandat knyttet til psykisk helsefremmende arbeid. Med innføring av folkehelse og livsmestring som ett av tre tverrfaglige temaer, ... -
Læreres møter med engstelige barn - Hvordan kan lærere bidra til at elever som er engstelige får en positiv utvikling?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen tar utgangspunkt i læreres møte med engstelige barn. Gjennom denne studien har jeg søkt kunnskap om hvordan lærere og assistenter kan legge til rette for at disse barna utvikler seg positivt. I den ...